Onko koneessa lentäjä? Tai pikemminkin kaksi! On totta, että yksityislentokoneissa, mutta myös kaupallisessa lentoliikenteessä, näemme usein useita lentäjiä samassa koneessa. Miksi siis tämä käytäntö? Mikä on syy siihen, että lentäjiä on useita? Onko olemassa poikkeuksia? AEROAFFAIRES vastaa kysymyksiisi.
Ajantasainen lainsäädäntö
Ensinnäkin on tärkeää erottaa toisistaan seuraavat seikat le transport public et le transport privé. Liikelentotoiminnassa kaikki ilma-alukset toimivat julkisena matkustajaliikenteenä (se, että ne lentävät yksityislentokoneilla, ei tarkoita, että ne toimivat yksityisliikenteenä, nämä kaksi nimitystä on erotettava toisistaan). Julkista henkilöliikennettä harjoittavilla lentoyhtiöillä on oltava myös lentotoimintalupa (AOC).
Yksityisessä liikenteessä lentopalvelua ei voida markkinoida, eikä siihen näin ollen tarvita ennakkolupaa. Turvallisuutta ei näin ollen taata, ja tämän ilmailumuodon vaatimuksia valvotaan vähemmän tarkasti kuin liikelentotoiminnan tai kaupallisen ilmailun vaatimuksia, jotka ovat tiukasti säänneltyjä.
Vaikutus lentäjien määrään
Toisin kuin useimmat liikennelentokoneet ja jopa yksityislentokoneet, jotkin liikesuihkukoneet on sertifioitu yhden ohjaajan lentokoneiksi. Tämä tarkoittaa, että vain yksi henkilö pystyy ohjaamaan lentokonetta. Liikelentotoiminnassa käytetään esimerkiksi säännöllisesti Pilatus PC-24, Hondajet HA-420 tai Cessna Citation M2, jotka ovat yhden ohjaajan lentokoneita.
Yksityislentokoneita liikennöiviin yrityksiin sovelletaan kuitenkin julkista matkustajaliikennettä koskevaa lainsäädäntöä, joten lentokoneessa on oltava kaksi lentäjää, olipa kyseessä minkä tyyppinen lentokone tahansa! Toisaalta, koska yksityisen liikenteen alalla on hyvin vähän lainsäädännöllisiä rajoituksia, sertifioidun yhden ohjaajan lentokoneen ohjaimissa voi olla vain yksi ohjaaja.
Mitä nämä kaksi lentäjää sitten tekevät?

Yleensä liikesuihkukoneen lennolla 2 lentäjällä on toisiaan täydentävät tehtävät. Toinen on päällikkö, pilote principal, ja toinen on hänen perämiehensä, joka voi milloin tahansa ottaa ohjat käsiinsä, mutta myös vastata muista liitännäistehtävistä lennon aikana.
Päälentäjä on siis ohjaimissa ja ohjaa lentokonetta. Hän on vastuussa lentokoneestaan sekä matkustajien ja miehistön turvallisuudesta.
Ohjaajalla on tehtäviä ennen lentoa, lennon aikana ja sen jälkeen. Perämies toimii lentäjän sijaisena. Nämä tehtävät ovat yhtä moninaisia kuin ne ovatkin. Lentosuunnitelmasta, sään seurannasta ja lentokoneen teknisestä valvonnasta lähtien kaikki käydään läpi tarkkaan. Yleissääntönä on, että jos haluat devenir pilote tulla yksityisen suihkukoneen pääpilotiksi, sinun on ensin hankittava kokemusta perämiehenä toimimisesta.
Tässä on täydellinen esimerkki sanonnasta ”kaksi päätä on parempi kuin yksi”. Kun lentäjä ohjaa lentokonetta, perämies kommunikoi ja seuraa lentoliikennettä. Tarkoituksena on vähentää sekä pääpilotin että perämiehen työmäärää ja väsymystä.
Turvallisuuden näkökulmasta tämä on myös syy siihen, miksi toinen henkilö ohjaamossa on edelleen välttämätön. Hän voi ja hänen on aina otettava lentokoneen hallinta haltuunsa ja saatettava lento loppuun, jos kapteeni ei kykene siihen.
Kuten näet, yksityistä (ja kaupallista) ilmailua koskevassa lainsäädännössä edellytetään vähintään kahta lentäjää lentokonetta kohti. Jos haluat kokeilla liikesuihkukoneen lentoa osoitteessa AEROAFFAIRES, mene osoitteeseen devis en ligne tai soita numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82.