Oyonnair on ranskalainen yritys compagnie aérienne, joka perustettiin vuonna 1989. Yrityksen, joka harjoittaa matkustajalentoliikennettä Ranskan ilmatilassa, perusti toimitusjohtaja ja perustaja Michel Maradan, joka on ilmailun harrastaja. Yksi hänen päätavoitteistaan oli mahdollistaa développement des PME et PMI. Niinpä kapteenimme ja hänen lentohenkilökuntansa kanssa lähdette välittömästi ja non-stop kiertoajelulle tähän ilmailualaan, joka toimii Ranskan siviili-ilmailumarkkinoilla.
Lentoyhtiö Oyonnairin alkuperä
Kaikki alkoi vuonna 1983. Michel Maradan oli tuolloin DTP-konsernin toimitusjohtaja Izernoren kaupungissa Ainin alueella. Hän oli ollut innostunut ilmailun maailmasta jo varhaislapsuudestaan lähtien. Hän hankki lentäjän lupakirjan samana vuonna. Nykyään hän lentää säännöllisesti Oyonnaxin lentokerhossa Auvergne Rhône-Alpesin alueella. Maradan lensi vuoden ajan näkölentoja, eli päivälentoja, joilla on näkyvyys ja joilla lentokone ei anna teknistä apua. Seuraavana vuonna hän jatkoi näkölentoja, mutta sää oli oikukkaampi météo oli oikukkaampi, joten hän ei voinut lentää niin paljon kuin olisi halunnut. Lopulta, kolmantena lentovuonna, hän harkitsi lentokoneen vaihtamista, koska näkölennoista oli tulossa liian vaarallisia huonolla säällä – lentokelpoisuus oli huonompi ja laskeutuminen vaarallista.
Vuonna 1989 hän päätti perustaa oman lentoyhtiön: Oyonnair. Hänen tavoitteenaan oli edistää taksilentotoimintaa ja osallistua tilauslentotoiminnan kehittämiseen alueellaan. Samana vuonna yritys hyväksyttiin Transport Public de passagers ja sai Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) mukaisen lentotoimintaluvan (AOC). Näin Michel Maradan pystyi aloittamaan lentoliikenneyrityksensä ja liittymään monien muiden markkinoilla toimivien lentoyhtiöiden joukkoon.
Ranskalaisen lentoyhtiön Oyonnair historiaa
Tämä uusi lentoyhtiö investoi ensimmäiseen yksityiseen suihkukoneeseensa. Se oli kaksimoottorinen Piper PA 30, jossa oli kahdeksan paikkaa. Lentäjälle, jonka se palkkasi lentämään sitä, sattui valitettavasti onnettomuus, joka ei aiheuttanut vahinkoja mutta joka sai hänet jättämään laivan. Vuonna 1990 Maradan hankki lentokonevalmistajalta kaksiturbiinimoottorisen lentokoneen Beechcraft lentokone Beechcraft C90 joka pystyi kuljettamaan jopa 9 matkustajaa. Hän valitsi tämän mallin, koska sen kantama oli suurempi kuin hänen laivastonsa ensimmäisen koneen. Hänen tavoitteenaan on kehittää lentoliikennettä ja yhdistää kaukaisempia kohteita säännöllisiksi kohteiksi. Näin ollen sillä on enemmän mahdollisuuksia tarjota yhteyksiä.
Samaan aikaan toimitusjohtaja rekrytoi nuoren lentäjän nimeltä Daniel Vovk voidakseen lentää C90:llä. Vovk hoitaisi lentokoneen ja lennot sekä kouluttaisi muita lentäjiä.
Tänä aikana Maradan jatkoi lentämistä ja hankki ilmailuviranomaisilta lupakirjan mittarilentojen suorittamiseen ilmatilassa. Radiolupakirjan myötä hänestä tuli myös ammattilentäjä. Nykyään hän suorittaa lento- ja lennonvarmistustehtäviä omalle lentoyhtiölleen. Mutta myös työmatkoilla yrityksensä kehittämiseksi!
Alkuaikoina lentoyhtiön toimitusjohtaja halusi perustaa toimistonsa Oyonnaxin kaupunkiin, joten hän antoi yritykselleen luonnollisesti nimen Oyonnair. Kaupungin lentopaikkaa ei kuitenkaan ollut varustettu IFR-lentoja varten ilmailusäännöstön mukaisesti (mittarilentosäännöt, jotka eroavat VFR:stä eli näkölentosäännöistä). Niinpä hän muutti naapurikaupunkiin Bourg-en-Bresse. Bourgin lentopaikka lupasi hänelle, että hänet varustettaisiin pian IFR-lentoja varten. Muutamaa vuotta myöhemmin, vuonna 1993, Oyonnairin puheenjohtaja päätti kuitenkin muuttaa Lyon-Broniin. Oyonnairin pääkonttori sijaitsee nykyisin siellä.
Tällöin sen liikelentotoiminta pääsi kunnolla vauhtiin. Yhtiö hankki myös lentokonehalleja ja korjaamoja lentokoneidensa huoltoa varten.
90-luvun lopulla yhtiöllä oli hieman vaikeuksia pysyä kurssilla, mutta se onnistui silti erottumaan ja menestymään.
Vuonna 2003 lentoyhtiö päätti hankkia uuden lentokoneen:
Päätimme vaihtaa vaihteen ylöspäin, joten myin Beechcraft -lentokoneemme ystävälleni ja ilmailun harrastajalle Francis Brochonille, josta tuli osakas, ja investoimme uudempaan Beechcraft -lentokoneeseen, 9-paikkaiseen kaksiturboprop 350 -lentokoneeseen, joka oli varustettu paareilla sairaankuljetusta varten.atr. Siitä lähtien aloimme tehdä yhteistyötä suurten vakuutusyhtiöiden kanssa.
Michel Maradan selittää.
Nykyään ranskalainen lentoyhtiö toimii kaikkialla Ranskassa ja ulkomailla. Se on vakiinnuttanut asemansa muun muassa seuraavissa lentoasemakaupungeissa Lyon (sen pääkonttori) sekä Paris Le-Bourget, Rennes bretagne ja Marseille kesäkaudella. Yhtiöllä on siis solmukohtia kaikissa Ranskan neljässä kolkassa, mikä on sen vahvuus sen käyttöönoton kannalta.

Mitä Oyonnair tekee?
Oyonnairin tärkeimmät tehtävät
Oyonnair on lentoyhtiö, joka on tällä hetkellä erikoistunut yksityisiin tilauslentoihin ja yritysilmailuun (työmatkoihin, séminaires ou incentives kaukoliikenteeseen tai muuhun). Se harjoittaa myös erilaisia ilmailutoimintoja, kuten seuraavia toimintoja vols sanitaires ja lentoja osoitteesta fret aérien, vol cargo tavarakuljetuksia. Lentoyhtiö tarjoaa kattavan valikoiman tilauslentopalveluja erilaisten lentoliikennetehtäviensä ansiosta. Tämä on liikeilmailun periaate.
Tilauslennot
Oyonnair liikennöi lukuisiin kohteisiin Euroopassa ja ympäri Välimeren aluetta. Pääset yli 600 lentoasemalle, joten löydät taatusti kriteerit täyttävän lennon. Lisäksi yhtiö, sen lentäjät ja lentokoneet ovat oman laivastonsa ansiosta päivystysvalmiudessa kaikkina kellonaikoina, jotta voit lähteä lentoon mahdollisimman nopeasti, olipa pyyntösi ajankohta mikä tahansa. Mitä tulee menettelyihin, näillä räätälöidyillä lennoilla ei ole rajoituksia lennolle pääsyssä, ja pääset yritysterminaaliin, joten sinun ei tarvitse odottaa suurilla lentokentillä. Tämä liikennemuoto on erittäin nopea ja tehokas erityisesti liikematkustajille entreprises en développement ja joille aika on rahaa. Vaikka yksityisen suihkukoneen hinta on varmasti edullisempi kuin halpalentokoneen, säästät valtavasti lennon ulkopuolella. Itse asiassa yhtiön toimitusjohtaja painottaa tätä seikkaa yhtenä vahvuutena liikelentotoiminnan demokratisoinnissa:
Eikö edestakainen matka päivän aikana maksa enemmän, kun joudut maksamaan tien, hotellin ja taksit, kun joudut yöpymään paikan päällä?
Les vols sanitaires
Kansallinen lentoyhtiö liikennöi lääketieteellisiä lentoja. Näitä ovat esimerkiksi Alzheimerin tautia sairastaville tarkoitetut lääketieteelliset lennotatrCovid 19 mutta myös muunlaisia lääketieteellisiä lentoja. Oyonnair lentää itse asiassa säännöllisesti SAMU-lentoja. Sairaalat ja muut hoitolaitokset pyytävät niitä. Lentokoneiden on usein oltava valmiudessa hyvin nopeasti, koska ne ovat usein hätätilanteessa. Siksi Oyonnair takaa yksityislentokoneidensa 24 tunnin saatavuuden. Lisäksi yhtiö kuljettaa myös elimiä elinsiirtoja varten. Tällaisia tehtäviä varten vuokratut yksityiset suihkukoneet on luonnollisesti varustettu täysin lääketieteellisillä laitteilla. Kuten Maradan selittää:
Lääketieteellinen rapatriement oli alku sille, että meistä tuli todellinen yritys, jolla on lentäjiä ja joka harjoittaa melko vahvaa toimintaa. Elinten kuljetus on yritykselle uusi ja tervetullut kanava kriisiaikana.
Oyonnairin lentokalusto
Oyonnairilla on oma liikelentokonekanta, jossa on kaksi eri mallia: lentokoneet Citation Mustang ja Piaggio Avanti.
- Cessna Citation Mustang yhtiö omistaa 3 tällaista lentokonetta, joihin mahtuu enintään 4 matkustajaa. Tämä yksityinen suihkukone on todellinen työväline, sillä se on nopea, taloudellinen ja mahdollistaa kahden kohteen nopean yhdistämisen lyhyillä matkoilla. Yrityksen Citation Mustang-yksityiskoneista on saatavilla myös lääketieteellinen versio. Niihin mahtuu yksi lentäjä, tarvittavat lääkinnälliset laitteet ja kaksi matkustajaa.

- Piaggio Avanti nämä yksityiset suihkukoneet kuljettavat enintään 8 matkustajaa. Tämä taivaiden Ferrariksi kutsuttu liikesuihkukone suoriutuu erittäin hyvin alueellisista lennoista ja on erittäin suosittu liikeilmailun parissa. Mustangin tavoin Piaggio Avanti voidaan vuokrata myös lääketieteellisiin evakuointeihin. Sen matkustamoon mahtuu 2 paaria, joissa on 3 matkustajaa (tai yhdet paarit, joissa on 5 matkustajaa), sekä kaikki tarvittavat lääkinnälliset välineet.
Tutustu muihin ranskalaisiin lentoyhtiöihin:
- VallJet
- Twin Jet
- Chalair Aviation
- Amelia
- Astonjet
- IXair
- Pan Européenne
- Transavia
- Get1Jet
- ASL Airlines France
- Wingly
- Airlec
- Eatis
- Alpine Airlines
- SD Aviation
- Evolem Aviation
Lue lisää tästä ranskalaisesta lentoyhtiöstä. AEROAFFAIRES voi vuokrata kaikentyyppisiä lentokoneita ja vastaa pyyntöösi milloin tahansa, minä päivänä tahansa! Ota yhteyttä numeroon +33 1 44 09 91 82 tai täytä yhteydenottolomakkeemme devis en ligne.
Mitä lentokoneita Oyonnairin laivastoon kuuluu?
Oyonnairin laivasto koostuu pienistä, vähäpäästöisistä lentokoneista. Näitä ovat muun muassa Piaggio Avanti II ja Cessna Citation Mustang.
Missä Oyonnair sijaitsee?
Oyonnairin lentokoneet ovat sijoittautuneet kolmelle lentokentälle Ranskassa: Lyon Broniin, jossa yhtiön pääkonttori sijaitsee, Rennesiin ja Pariisin Le Bourgetiin.
Mitkä ovat Oyonnairin tehtävät?
Oyonnairin pienet lentokoneet ovat erityisen tehokkaita matkustajien, kiireellisen lentorahdin tai lääketieteellisten lentojen kuljettamiseen.