ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Yksityisen suihkukoneen lentäjän haastattelu

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Haastattelu François-Valéry Vannimenus, Citation 2 -yksityiskoneen lentäjä.

Maailmanlaajuinen esittely

Jet privé Cessna Citation é
Kuvan luotto: Flickr
  • Kuinka kauan olet ollut yksityislentäjä?

Noin 25 vuotta, mutta urani on ollut vaihteleva.

  • Oletko aina halunnut tehdä tätä työtä vai miten sinusta tuli lentäjä?

Kyllä, olen aina halunnut lentää, lapsesta asti. Minulla oli onni päästä ensilennolle; nautin siitä todella paljon, ja se vahvisti haluani tehdä siitä ammatti.

  • Millainen koulutus sinulla oli?

Kouluttauduin EPAG:n koulussa Mervillessä (Pohjois-Ranskassa). Koulutuksessa on kaksi osaa: ensimmäinen osa on teoriaa ATPL-lupakirjan suorittamiseksi ja toinen osa on käytännön koulutusta. Käytännön osaan kuuluu useita vaiheita, muun muassa liikennelentäjän pätevyys ja mittarilentäminen. Kaiken kaikkiaan koulutus kestää kahdesta kolmeen vuotta.

Suoritin lupakirjani vuonna 1997, mutta en työskennellyt ilmailualalla heti. Tein erilaisia töitä eri aloilla ennen kuin palasin muutaman vuoden kuluttua lopullisesti ilmailun pariin.

  • Voiko yksityisen suihkukoneen lentäjäksi ryhtyä heti, vai pitääkö ensin ryhtyä liikennelentäjäksi?

Ne ovat kaksi hyvin erilaista asiaa; voit aloittaa suoraan yksityislentäjänä, koska minä tein niin. Kun aloitin, oli hiljainen aika, eivätkä lentoyhtiöt palkanneet työntekijöitä. Minulla oli tilaisuus lentää yksityishenkilön palveluksessa, ja yksi asia johti toiseen, kehitin verkoston ja päätin pysyä tällä alalla, enkä ole katunut sitä tähän päivään mennessä.

  • Mikä oli ensimmäinen lentosi?

Ilmailussa on monia ensilentoja. Jos se oli ensimmäinen lentoni yrityksessä, se tapahtui Lillen ja Toussusin välillä, muistaakseni vuonna 2002. Olin yksin; silloin saattoi vielä lentää pienkoneilla yksin. Nykyään tarvitaan useimmissa tapauksissa kaksi ihmistä, erityisesti suihkukoneissa ja turboturbiinikoneissa. Henkilökohtaisesta näkökulmasta katsottuna yksin oppii paljon, mutta kahdestaan on paljon turvallisempaa ongelmatilanteissa.

  • Minkä tyyppisiä lentokoneita voit lentää?

Teoriassa kaikilla, mutta käytännössä vain sillä, jota minulla on pätevyys lentää; minulle se on Citation 2 (Cessna). Sinun on suoritettava kelpuutus jokaiselle mallille, jota haluat lentää, mutta yhtiön määräykset sallivat enintään kolme kelpuutusta.

  • Oletko vielä koulutuksessa?

Kyllä, koulutus on jatkuvaa. Puolen vuoden välein järjestetään kertauskoulutusta tietyistä säädöksistä ja lentokoneen käyttötekniikoista. Käytössä on myös simulaattoreita, joilla harjoittelemme kriittisiä lentovaiheita. Sain hiljattain koulutusta uusien navigointijärjestelmien (GPS-tyylinen) käytöstä.

Liikeilmailu

Jet privé Cessna citation 2
Kuvan luotto: Flickr
  • Miten lentäjän työ muuttuu?

Matkustamossa on perämies ja lentäjä, ja näiden kahden ero on kysymys virka-asemasta ja vastuusta. Olet perämies ennen kuin olet kapteeni. Eron huomaa siitä, että kapteenin raidoissa on vainatre-palkit (näkyvät olkapään korkeudella), kun taas perämiehillä on kolme.

  • Mitkä ovat kaupallisen ja liikelentotoiminnan tärkeimmät erot?

Kaupallinen ilmailu on paljon säännöllisempää; lentäjillä on aikataulut kuukautta etukäteen, ja he lentävät usein samoihin kohteisiin tai samoilla aikatauluilla. Yksityis- ja liikelentotoiminta muuttuu joka päivä, eikä etukäteen tiedetä, kuinka kauan siellä ollaan. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta pidän enemmän liikelentämisestä.

  • Oletko huomannut muutoksia asiakaskunnassasi?

En usko, sillä asiakaskunta on edelleen samantyylistä, mukavia ihmisiä ja paljon ihmisiä, jotka haluavat pitää matalaa profiilia. Muuten se riippuu vuodenajasta; lomien aikana perheiltä tulee enemmän pyyntöjä, mikä ei päde liikemiehiin.

  • Mitä etuja ja haittoja yksityislentäjän ammatissa on?

Pidän siitä, että se ei ole toistuvaa. Pienemmissä rakenteissa on myös perhenäkökulma. Esimerkiksi kumppanin yleensä tuntee. Se on myös työ, jossa tienaa muutaman vuoden jälkeen hyvin. Haittapuolista sanoisin, että suunnittelun puute ja työn epävarmuus.

  • Voitko kertoa meille tyypillisestä työpäivästäsi?

Tyypillistä päivää ei oikeastaan ole; voit lähteä milloin tahansa. Yleensä lähden kotoa kaksi tuntia ennen lentoa (tietokonelaukku ja/tai matkalaukku mukanani) ja käyn ravintolassa hakemassa ateriat. Sitten menen toimistoon tulostamaan ja tutkimaan lentoon liittyviä asiakirjoja (lentosuunnitelma, sääennuste, lentokoneessa mahdollisesti ilmenneiden vikojen tarkistaminen jne.). Keskustelen perämiehen kanssa ja valmistelen lentokoneen (esimerkiksi päivitän kartat ja tarkistan polttoainelisät).
Tavallisesti matkustajat saapuvat noin vartti ennen lähtöä. Toivotamme heidät tervetulleiksi; perämies huolehtii siitä, että he ovat valmiina, ja minä annan heille turvallisuustiedotuksen ja selitän, miten lento sujuu. Jos matkustajat myöhästyvät, lykkäämme lähtöä. Tämä ei yleensä aiheuta ongelmia, paitsi muutamilla lentokentillä ja tiettyinä aikoina (erityisesti lennonjohtajien lakkojen aikana), jolloin saatamme joutua odottamaan yli tunnin, kun matkustajia on kyydissä.
Lento sujuu ongelmitta: tarkistamme säännöllisesti lentokoneen parametrit, kysymme matkustajilta, onko kaikki kunnossa, ja joskus juttelemme.
Kun olemme perillä määränpäässä, huoltopalvelun (eli lentoaseman avustamiseen ja lentokoneen huoltoon liittyvien kiitotiepalvelujen) jälkeen ovet avataan ja matkustajat voivat poistua koneesta. Sen jälkeen siivoamme, siivoamme ja tankkaamme lentokoneen. Lopuksi joko odotamme lentokentällä matkustajien paluuta, jos kyseessä on edestakainen lento samana päivänä, menemme hotelliin ja tutustumme kaupunkiin tai palaamme tyhjinä. Yleensä lentokoneen valmisteleminen seuraavaa lentoa varten kestää tunnin.

  • Mistä nautit eniten työssäsi?

Matkustamisesta. Lentokoneen ohjaimissa oleminen ja lentäminen. Tykkään myös tavata ihmisiä ja vierailla eri kaupungeissa.

  • Mitä taitoja tarvitset ollaksesi hyvä lentäjä?

Sanoisin, että pitää olla siisti, löytää helposti perille avaruudessa, olla avoin ja kuunnella muita.

Cockpit vue de nuit
Kuvan luotto: Pixabay

Henkilökohtaiset kysymykset

  • Onko sinun vaikea sovittaa yhteen työ- ja yksityiselämääsi?

Kyllä, se on hyvin vaikeaa. Tarvitset hyvin ymmärtäväisen kumppanin. Joskus on lähdettävä useaksi päiväksi pois, lähdettävä aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Mutta se onnistuu.

  • Mikä oli paras kokemuksesi? Mikä lento teki sinuun suurimman vaikutuksen?

Valtava määrä lentoja. Jokainen lento on erilainen ja valinnan tekeminen on vaikeaa.

  • Mikä oli huonoin kokemuksesi?

Pahin kokemus oli jäätyminen lennolla lentokoulutuksen aikana. Lentokoneeseen kertyi jäätä, joka painoi, mikä johti tehon menetykseen. Potkureihin tuli myös jäätä, ja se oli vaarallista.

  • Mitkä ovat suosikki- ja vähiten suosikkilaskupaikkasi?

Marokossa, Errachidiassa, on kiitorata, jolle saavutaan lentämällä vuoriston yli, sitten ohitetaan vesialueen yli ja lopulta laskeudutaan aavikon ympäröimälle kiitoradalle. Upea näky. Laskeutumiset Sion ja Innsbruck -kiitoradoille ovat myös erittäin kauniita, kun laskeudutaan pilvien keskelle vuorten väliin. Monet muutkin lentopaikat tarjoavat jännitystä, kuten Alesund, jossa maaliin pääsee Norjan vuonoja pitkin.

En pidä lainkaan laskeutumisesta Sabadelliin Espanjassa. Se on lyhyt kiitorata, ja kun lähdet lentoon, pidät sormesi ristissä, ettei moottori vioitu, koska ympärillä on taloja.

  • Puhutko paljon matkustajien kanssa?

En kovin paljon. Riippuu siitä, keitä he ovat; jotkut puhuvat mieluummin keskenään, ja me yleensä jätämme heidät rauhaan. Toiset tulevat juttelemaan kanssamme, koska he ovat kiinnostuneita ilmailusta.

  • Mikä on suosikkilentokoneesi?

Minulla ei ole erityistä suosikkia, koska en ole valitettavasti kokeillut kaikkia. Tällä hetkellä käytän Citation 2:ta ja pidän siitä.

Tuleva

  • Mikä on muuttunut liikelentotoiminnassa sen jälkeen, kun sinusta tuli lentäjä, ja mitä muutoksia uskot tapahtuvan tulevaisuudessa?

Ohjaamossa kaikki muuttuu hyvin nopeasti näyttöjen ja automaation yleistymisen myötä. Ammatin perusta pysyy kuitenkin samana: matkustajien kuljettaminen turvallisesti pisteestä A pisteeseen B. Tulevaisuudesta en tiedä, mutta paperityötä ja rajoituksia on yhä enemmän, ja se on taakka.

  • Mitä mieltä olet nouveaux business models yksityisilmailussa (co-pilotti / istumapaikkojen myynti)? Miten uskot lentomeklarin roolin kehittyvän lähivuosina?

En usko, että moni haluaa varata yksityislentokoneen, joka on niin kallis, että hän lentää tuntemattomien ihmisten kanssa eikä voi valita aikataulujaan.

Tällaiseen toimintaan on jo liittynyt kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Lentokoneisiin ei sovelleta samoja tiukkoja säännöksiä kuin liikelentotoimintaan, varsinkaan huollon osalta. Lentäjät ovat myös huonommin koulutettuja.

Välittäjän roolista en tiedä, mutta en usko, että siihen tulee paljon muutoksia tulevina vuosina. Muutokset liittyvät varmasti uuteen tekniikkaan, jossa esimerkiksi sovellusten avulla tapahtuva hallinta lisääntyy.

  • Miten coronavirus on vaikuttanut sinuun?

Henkilökohtaisesti mikään ei ole muuttunut minulle. Muut kollegat ovat tehneet paljon edustus-atriement ja lääketieteellisiä lentoja. Joihinkin yrityksiin sillä ei ole ollut vaikutusta; se riippuu pyydetyistä lentokonemalleista.

  • Oletko koskaan testannut Garminin Autoland-järjestelmää, jonka avulla lentokoneet voivat laskeutua itsenäisesti? Onko se käytettävissä yksityiskoneessanne?

Ei, en ole testannut sitä, eikä se ole käytettävissä lentokoneessani.

  • Voitko luottaa tällaisiin teknologisiin innovaatioihin?

Kyllä, koska me teemme sitä jo. Lentokoneissa monet asiat on automatisoitu, ja suurin osa lennosta tapahtuu autopilotilla.

  • Uskotko, että lentäjien tulevaisuus on yhä enemmän automatisoitu?

Valitettavasti kyllä, sitä ei voi välttää. Automaatio on hienoa, kun kaikki sujuu hyvin, mutta jos tulee ongelmia, tarvitaan vaihtoehto.

  • Mikä on näkemyksesi ilmailun ekologiasta?

Polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi on olemassa kaikenlaisia moottorointitekniikoita, jopa sähköisiä, mutta en usko niihin tällä hetkellä kovinkaan paljon. En halua kommentoida asiaa enempää.

  • Onko teillä lopuksi jokin neuvo tai viesti, jonka haluaisitte välittää eteenpäin?

Neuvoisin ihmisiä ryhtymään liikelentotoimintaan. Ja tuleville lentäjille: varustautukaa rohkeudella älkääkä koskaan luovuttako.

Jet privé tarmac
Kuvan luotto: Pixabay