Airbus: lentokonevalmistaja

location airbus neo aeroaffaires

Airbus on eurooppalainen ilmailuteollisuusyritys. Se perustettiin 1960-luvun lopulla useiden eurooppalaisten valmistajien ja ilmailuorganisaatioiden yhdistyessä. Sen pääkonttori sijaitsee lähellä Toulousea Ranskassa, tarkalleen ottaen Blagnacissa. Tämä lentokonesuunnittelija, aiemmin tunnettu nimellä Airbus Commercial Aircraft, on erikoistunut erityisesti reittikoneiden valmistukseen pitkän matkan lentoihin. Se on yksi maailman suuremmista lentokonesuunnittelijoista. Itse asiassa lähes puolet maailman reittikoneista kuuluu Airbusille ja niitä käyttävät monet lentoyhtiöt. Airbus kilpailee suoraan amerikkalaisen ilmailuteollisuusyrityksen Boeingin kanssa. Tarkastellaan yhdessä Airbusin historiaa, toimintaa, osakkeita sekä sen lentokonesarjaa.

Ilmailuteollisuusyritys Airbusin alkuperä
Toisen maailmansodan jälkeen ilmailumaailma kehittyy. Luodaan turboruiskumoottoreita, mutta myös monia koneita, jotka on tarkoitettu matkustajien kuljettamiseen tai rahtiin erityisesti. Olipa ne sitten siviili-, sotilas- tai kaupallisiin tarkoituksiin. Saapuvat 1960-luku ja ilmakuljetuksen kasvu kaikissa muodoissaan. Vuonna 1965 Bourgetin messuilla eurooppalaiset ilmailualan toimijat keskustelevat lentokonesuunnitelmista erottuakseen amerikkalaisista jättiläisistä ja heidän suuri-kapasiteettisista koneistaan. Heidän oli löydettävä erilainen markkina. Tämä markkina on monien matkustajien kuljettaminen lyhyillä ja keskikokoisilla matkoilla. Kuten ilmakäytävät, ””Air Bus””. Eurooppalaiset ilmailualan toimijat ja valmistajat, joilla on omat tehtävänsä, pohtivat yhdistymistä. He ottavat nimekseen Airbus, joka muuttuu näin eurooppalaiseksi ilmailuteollisuusyritykseksi.

Airbusin ensimmäiset projektit vuodesta 1965 alkaen

1965: ensimmäinen suuri kapasiteettikoneen projekti näkee päivänvalon. Ranskan, Englannin ja Saksan välillä syntyy projekti, joka tuottaa noin 225 paikan koneen.
1966-1967: tämä aikakausi merkitsee Airbusin historiaa Airbus A300 -projektin syntymällä. Airbusin jäsenet kehittävät suuremman kapasiteetin konetta, 300 paikkaa, 190 miljoonan punnan rahoituskustannuksella. Nämä kustannukset katetaan eri Airbusin jäsenvaltioiden toimesta. Ranska ja Englanti kattavat 37,5% ja Saksa 25%.
1968: Airbusin asettama tavoite oli saavuttaa vähintään 75 tilausta A300-projektin toteuttamiseksi. Kuitenkin monet lentoyhtiöt eivät löytäneet tätä konetta kiinnostavaksi. Airbus ei saanut yhtään tilausta kesäkuuhun 1968 mennessä. Kuitenkin kumppanuuksia oli jo solmittu muun muassa Lockheedin ja Rolls-Roycen kanssa, jotka olivat varustamassa A300:aa moottoreilla. Ratkaisua oli siis löydettävä. Silloin A300B syntyy. Se on A300:n pienempi versio. Se on kevyempi kone, jossa on vähemmän paikkoja kuin 300 suunniteltua. Kuitenkin Englanti vetäytyy tästä projektista. Saksa ja Ranska rahoittavat projektia 50% kummaltakin.
1969: Kaksi maata liittoutuu Bourgetin ilmailumessuilla tehdyn sopimuksen myötä. He lanseeraavat A300B:n, kaksimoottorisen koneen, jossa on 226 paikkaa. Sen etuna on olla taloudellisempi kuin kilpailijoiden muut koneet (erityisesti nelimoottoriset tai kolmimoottoriset). Useita muutoksia Airbus-ryhmässä ja erityisesti tässä projektissa tapahtuu. Alankomaat liittyy projektiin ja osallistuu rahoitukseen 6,6%:n osuudella.
1970: Ilmailuryhmät Aerospatiale ja Deutsche Airbus yhdistyvät muodostaakseen virallisesti Airbus Industrie -ryhmän. Tämä ryhmä on GIE (taloudellinen etujärjestö), joka yhdistää useita kansallisuuksia. Pääkonttori sijaitsee Pariisissa. Airbus Industrie -ryhmää johtaa Franz-Josef Strauss. Myöhemmin muita eurooppalaisia ilmailuorganisaatioita liittyy Airbus-ryhmään, kuten espanjalainen lentokonesuunnittelija CASA.

Airbusin lentokoneiden käyttöönotto

1974: A300B:n ensimmäinen malli on suorittanut ensimmäisen kaupallisen lentonsa. A300B:n alkuperäinen projekti on kehitetty useiksi malleiksi (A300B1:stä B11:een) markkinoiden tarpeiden täyttämiseksi. Rahtikoneversio, kevyempi versio, pidempi toimintamatka, pienempi laskeutumisväline tai pidennetty versio, useita koneita on voinut suorittaa lentoja ja todistaa kykynsä. Tänä vuonna A300-konetta käyttää ensimmäistä kertaa lentoyhtiö Air France. Se on yksi harvoista yhtiöistä, jotka valitsevat suurikapasiteettisia koneita. Kone suorittaa ensimmäisen kaupallisen lentonsa huhtikuussa Pariisin ja Lontoon välillä.
1978: Airbus on yrittänyt vakiinnuttaa asemaansa Yhdysvalloissa useiden vuosien ajan, mutta ilman menestystä. Tänä vuonna lentokonesuunnittelija saa ensimmäiset todelliset tilauksensa amerikkalaiselta Eastern Air Linesilta (EAL), tilaten 23 A300 B4 -mallia. Eri A300-mallit ovat menestyneet ja kilpailevat vakavasti amerikkalaisen jättiläisen Boeingin kanssa. Tämä innostaa Airbusia kehittämään uusia lentokonesuunnitelmia, jotka ovat paremmin soveltuvia lentoyhtiöiden tarpeisiin. Koska A300:n alkuperäinen malli on osittain menestynyt Air Francen ansiosta, joka tarvitsee suurikapasiteettisia koneita, mutta ei kaikki lentoyhtiöt. Uuden mallin projekti käynnistyy, se on A310, joka esiteltiin 1978 Hannoverissa ilmailumessuilla.
1979: A310 herättää kiinnostusta, ja monet lentoyhtiöt tekevät jo tilauksia. Vaikka Yhdistynyt kuningaskunta vetäytyi edellisestä projektista, se osallistuu 20%:n osuudella A310:n kehittämiseen. Ranska ja Saksa 37,9% kummaltakin, ja Espanja 4,2%.
1982: testilento A310:lle.
1983: ensimmäiset koneet toimitetaan erityisesti Swissairille ja Lufthansa:lle. Airbus valmistaa useita versioita (esimerkiksi A310-200, A310-300 tai A310-600). Nämä eri versiot esittävät muutoksia siivessä, häntärakenteessa, mutta myös koneen kapasiteetissa, tai esimerkiksi rahtiversiossa.
1984: A300B-mallien tuotanto lopetetaan.

Airbusin koneflotti monipuolistuu

1980-luvun alussa Airbus näkee mahdollisuuden ja kysynnän 150 paikan koneiden valmistamiselle, jotka voivat lentää keskipitkiä matkoja. Kilpaillakseen erityisesti Boeing 737-200:n kanssa, GIE suunnittelee samankaltaista lentokonetta. Vuonna 1981 projekti A320, 150 paikan kone, käynnistyy. Erottuakseen kilpailusta, lentokonesuunnittelija haluaa, että tulevat koneet ovat polttoainetehokkaampia ja niissä on teknologisia edistysaskeleita (huomioimme erityisesti sähköisten ohjausten ilmestymisen).
1984: A320:n virallinen lanseeraus. Tilauksia on jo tullut, 80 konetta viideltä lentoyhtiöltä.
1988: Ensimmäinen reittikone A320 suorittaa ensimmäiset tehtävänsä. Ranskassa se avattiin Toulouseissa edellisenä vuonna. Air France otti sen käyttöön 1988. A320 on saavuttanut suurta menestystä ja jopa syrjäyttänyt amerikkalaisen kilpailijansa Boeingin erityisesti suuren tilauksen myötä Pan Amilta, amerikkalaiselta lentoyhtiöltä.

A320 on eräänlainen vipu Airbusin ilmailuteollisuusyritykselle, joka on siten yksi maailman tärkeimmistä valmistajista. Tämä lentokonemalli pitää hallussaan ennätystä 400 tilauksesta ennen sen käyttöönottoa, kun taas A300-mallille on vain 15 tilausta.

1989: A320:n menestyksen myötä Airbus päättää luoda A321:n, pidemmän mallin, joka voi kuljettaa 186 matkustajaa.
1990-luku: Airbus monipuolistaa lentokonesarjaansa ja lisää tuotantotahtiaan. Se luo erilaisia A320-malleja (A318, A319 tai A321). Lisäksi se tuottaa uusia pitkän matkan koneita, kuten A330 ja A340 (pitäen mielessä erottua Boeingeista ja erityisesti sen uudesta mallista, Boeing 767).
1993 – 1994: ensimmäiset A340- ja A330-koneet otetaan käyttöön.
1995: A320:n pienempi versio, A319, suorittaa ensimmäisen lentonsa. Tämä kone on tärkeä, koska sen A319-114 -versio toimii viitepisteenä Airbus Corporate Jetsin (ACJ) ensimmäisille liiketason koneille vuonna 1999.

Ilmailuteollisuusyritys Airbus 2000-luvun jälkeen
90-luvun lopulla Airbus-ryhmä uudelleenrakennetaan, jotta se pysyy yhtenäisenä ja kilpailukykyisenä amerikkalaista jättiläistä vastaan, ja erityisesti rajoittaa kustannuksia. Useiden ilmailuryhmien fuusioita tapahtuu, ja vuonna 2001 Airbusista tulee 80% EADS:n omistama (muodostettu Aérospatiale, CASA ja DASA) ja 20% BAE Systemsin omistama. Airbusin pääkonttori sijaitsee Toulouseissa Ranskassa. Sen toimitusjohtaja on Noël Forgeard.

2000: valtava projekti käynnistyy, tutkimuksia oli jo aloitettu 1980-luvulla. Kyseessä on suuri kuljetuskone, jonka kapasiteetti on jopa 800 henkilöä, ja jota kutsutaan A3XX:ksi. Tämä projekti nimetään Airbus A380:ksi, kuten se tunnetaan tänään, maailman suurimmaksi koneeksi matkustajien kuljetuksessa. Tänä päivänä Airbusilla on jo 55 koneen tilaus kuudelta lentoyhtiöltä.
2005: A380 suorittaa ensimmäisen testilentonsa. Luomisen aikana koneen tietyt osat ovat vaikeasti toteutettavissa. Erityisesti koneen eri osien lopullisessa kokoonpanossa. A380:n toimitukset viivästyvät. Ensimmäisten lentoyhtiöille tarkoitettujen koneiden odotetaan olevan saatavilla vuonna 2007. Näiden jatkuvien viivästysten vuoksi Airbus kärsii 4,8 miljardin euron tappion. Jotkut lentoyhtiöt (kuten Emirates) vaativat taloudellisia korvauksia. Tilanteen ratkaisemiseksi Airbus päättää uudelleenjärjestää eri tuotantopaikkojaan ja yhdenmukaistaa tuotantojärjestelmiään.
2005: pieni katsaus Airbusin lippulaivakoneisiin, tiedetään, että tuolloin A320 edustaa 75% valmistajan tilauksista.
2006: Airbus kehittää uutta konetta, A350. Se esitellään tänä vuonna Farnboroughissa. Tämä leveä runkoinen kone kilpailee Boeing 777:n kanssa. Sen kapasiteetti on 350 matkustajaa. Sen ensimmäinen lento tapahtui vuonna 2013.
2007-2008: uudelleenrakennussuunnitelmat (Power8, Power8 plus erityisesti) otetaan käyttöön. Kustannuksia on vähennettävä, mikä johtaa lähes 10 000 työpaikan vähentämiseen ja voimakkaisiin vastalauseisiin. Joitakin paikkoja myydään ja toisia siirretään.
2011: ympäristökysymyksistä huolestuneena Airbus paljastaa NEO (New Engine Option) -projektinsa. Se otetaan käyttöön A320neo:ssa, joka kuluttaa 15% vähemmän polttoainetta. Tämä lentokonemalli tulee 1425 tilauksella halutuimmaksi ennen sen käyttöönottoa.
2010-luku: Airbus vahvistaa maailmanlaajuista läsnäoloaan ilmailumarkkinoilla. Se saavuttaa peräkkäin tilaus- ja tuotantoennätyksiä näinä vuosina.

Tällä hetkellä ja vuodesta 2018 lähtien ryhmän toimitusjohtaja on Guillaume Faury.

Ilmailuteollisuusyritys Airbus terveydenhuoltokriisin jälkeen

2020 – 2021: ilmailuryhmä, joka on kärsinyt Covid-19-kriisistä, ilmoitti menettäneensä vuonna 2020 481 miljoonaa euroa. Kuitenkin vuonna 2021 tilaukset alkoivat jälleen nousta, ja ensimmäisellä neljänneksellä saavutettiin 363 miljoonan euron liikevaihto.

Vuonna 2021 Airbus kokeilee ensimmäistä kertaa 100% biopolttoaineiden käyttöä yhdessä lennoistaan. Tämä aloite liittyy tavoitteeseen saavuttaa hiilineutraalius ilmailussa vuoteen 2050 mennessä.

Tammikuu 2022: lentokonesuunnittelija Airbus allekirjoittaa 36 suurempaa tilausta vuoden alussa. Samoin se on myös toimittanut 30 lentokonetta saman kuukauden aikana noin kahdelle kymmenelle asiakkaalle. Lisäksi ilmailuteollisuusyritys on toimittanut ensimmäisen ACJ TwoTwenty -koneensa sveitsiläiselle lentoyhtiölle Comlux. Se on Airbus 220-100, joka on erityisesti varustettu liiketason versioon.
Helmikuu 2022: Airbus ilmoittaa, että sen lentokoneiden toimitus vuonna 2021 oli ennätyksellinen. Itse asiassa lentokonesuunnittelija teki historiallisen voiton 4,2 miljardia euroa. Erityisesti 611 kaupallista konetta toimitettiin, mikä on 8%:n kasvu verrattuna vuoteen 2020.

Airbusin avainluvut
Ilmailuteollisuusyritystä voidaan kuvata muutamilla tärkeillä luvuilla tähän päivään mennessä:

130 000 työntekijää yli sadasta kansallisuudesta.
180: tämä on Airbusin sivustojen määrä ympäri maailmaa.
12 000: tämä on Airbusin toimittajien määrä.

Ilmailuteollisuusyritys Airbusin erilaiset toimet
Airbus ei ole vain tunnettuja kaupallisia lentokoneita, kuten A320 tai A380. Se on myös monia toimia ja saavutuksia muilla aloilla. Jo tuotannossa kaupallisia lentokoneita, mutta myös helikoptereiden valmistuksessa (Airbus Helicopter), puolustuslaitteissa, avaruudessa ja turvallisuudessa. Yhtiön tavoitteena on yhdistää väestöjä ja tarjota innovatiivisia ja turvallisia ratkaisuja.
Lopuksi Airbus panostaa siihen, että se valmistaa yhä vastuullisempia, puhtaampia, vähemmän saastuttavia ja aina teollisuuden kärjessä olevia koneita. Se on sitoutunut kehittämään hybridi-, vihreitä ja ekologisia koneita, sähköisiä tai jopa miehittämättömiä droneja. Liikkuvuuden tulevaisuus on alue, jota Airbus hyödyntää ja innovoi jatkuvasti.

Airbusin erilaiset projektit kestävän ilmailun puolesta
Nollapäästöaihe on pioneeri valmistajalle. Lentokonesuunnittelija perustaa neljään alueeseen ja kehittää erilaisia projekteja.
Ensinnäkin Airbus luo koneita, joiden tarkoituksena on olla päästämättä CO2-päästöjä. Tämä on esimerkiksi heidän CityAirBus -projektinsa. Sähkökäyttöinen eVTOL, joka on jo suorittanut useita lentoja.
Sen jälkeen ilmailuryhmä suunnittelee vetykäyttöisiä koneita. Airbusin mukaan vety on erittäin lupaava lähde, joka vähentää ilmailun vaikutusta maailman ilmastoon. Heidän suunnitelmansa on varustaa kaupalliset lentokoneensa vuoteen 2035 mennessä.
Sitten lentokonesuunnittelija käyttää myös luonnollista energiaa, nimittäin aurinkoa, koneidensa energianlähteenä. Aurinkopaneelit voisivat kerätä aurinkoenergiaa ja muuntaa sen propulsiojärjestelmäksi koneilleen. Tällä hetkellä avaruuslaiva Zephyr on täysin aurinkosäteiden energialla toimiva.
Lopuksi Airbus haluaa myös uudistaa kaupunkiliikennettä. Tulevaisuuden kaupungin ilmakuljetukset ovat jo käynnissä. Sähkökäyttöisiä lentokoneita valmistetaan, jotta ne tarjoavat ratkaisuja kaupungin liikkuvuuteen. Airbus on myös perustanut erikoisalueen tähän projektiin, Airbus Urban Mobility.

Ilmailuteollisuusyritys Airbusin koneflotti
Airbus on valmistanut monia koneita, lentokoneita ja helikoptereita sekä kaupallisiin että sotilaallisiin, avaruus- tai kestäviin projekteihin tulevaisuuden ilmailua varten.
Lisätietoja varten vieraile näiden pääasiallisten kaupallisten koneiden sivuilla, jotka tekevät nykyään ilmailujätin mainetta: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 tai CityAirBus.
Nyt tiedät hieman enemmän ilmailujätistä. AEROAFFAIRESissa olemme saatavilla 24/7, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Vastaamme nopeasti pyyntöihisi verkkotarjouksista sekä puhelimitse +33 1 44 09 91 82.