Airbus: lentokonevalmistaja

Airbus on eurooppalainen ilmailuteollisuusyritys. Se perustettiin 1960-luvun lopulla useiden eurooppalaisten valmistajien ja ilmailuyksiköiden yhdistyttyä. Sen pääkonttori sijaitsee Toulouse’n lähellä Ranskassa, tarkalleen ottaen Blagnacissa. Tämä lentokoneyhtiö, aiemmin tunnettu nimellä Airbus Commercial Aircraft, on erikoistunut erityisesti reittikoneiden valmistukseen pitkän matkan lentoon. Se on yksi maailman suurimmista lentokonesuunnittelijoista lentoteollisuudessa. Itse asiassa lähes puolet maailman reittikoneista kuuluu Airbusille ja niitä käyttävät monet lentoyhtiöt. Airbus kilpailee suoraan amerikkalaisen ilmailuvalmistajan Boeingin kanssa. Katsomme yhdessä Airbusin historiaa, toimintaa, osakkeita sekä sen lentokonesalkkua.

Ilmailuvalmistaja Airbuksen alkuperä

Toisen maailmansodan jälkeen ilmailumaailma kehittyy. Luodaan turboruorimoottoreita ja myös monia matkustajakuljetukseen tai rahditukseen tarkoitettuja koneita. Ovatpa ne sitten siviili-, sotilas- tai kaupallisiin tarkoituksiin. 1960-luvun alussa ilmailukuljetuksen kasvu alkaa. Vuonna 1965 Bourgetin messuilla eurooppalaiset ilmailualan toimijat keskustelevat lentokonesuunnitelmista voidakseen erottua amerikkalaisten jättiläisten ja heidän suuremmista koneistaan. Heidän oli löydettävä erilainen markkina. Tämä tarkoitti monien matkustajien kuljettamista lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla. Kuten ilmakuljetusbusseissa, ”Air Bus”. Eurooppalaiset ilmailun toimijat ja valmistajat, joilla on omat tehtävänsä, miettivät yhdistymistä. He ottavat sitten nimekseen Airbus, josta tulee näin eurooppalainen ilmailuvalmistaja.

Ilmailuvalmistaja Airbuksen ensimmäiset projektit vuodesta 1965

Kuva: Airbus

Ilmailuvalmistaja Airbuksen lentokoneiden aktivointi

Airbuksen konekalusto monimuotoistuu

A320 on eräänlainen vipu Airbuksen ilmailuvalmistajalle, jota pidetään yhtenä maailman tärkeimmistä valmistajista. Tämä lentomalli pitää ennätystä 400 tilauksessa ennen liikenteeseen sisään pääsyä, kun taas A300-mallilla vain 15 tilausta.

Kuva: Airbus

Ilmailuvalmistaja Airbus 2000-luvun jälkeen

90-luvun lopussa Airbus-ryhmää uudistettiin, jotta se pysyisi yhtenäisenä ja kilpailukykyisenä amerikkalaista jättiläistä vastaan, ja erityisesti rajoittaisi kustannuksia. Useiden ilmailuorganisaatioiden fuusioita tapahtuu ja vuonna 2001 Airbusista tulee 80% EADS:n (perustettu Aérospatiale, CASA ja DASA) ja 20% BAE Systemsin omistama. Airbuksessa pääkonttori sijaitsee Toulouse’ssa Ranskassa. Sen toimitusjohtaja on Noël Forgeard.

Tällä hetkellä ja vuodesta 2018 lähtien ryhmän toimitusjohtajana toimii Guillaume Faury.

Ilmailuvalmistaja Airbus terveydenhuoltokriisin jälkeen

Vuonna 2021 myös Airbus kokeilee ensimmäistä kertaa 100%:n biopolttoaineita yhdellä sen lennosta. Tämä aloite liittyy hiilineutraaliustavoitteeseen ilmailussa vuoteen 2050 mennessä.

Kuva: Airbus

Airbuksen keskeiset luvut

Ilmailuvalmistaja voidaan kuvata muutamilla merkittävillä luvuilla tähän päivään mennessä:

Ilmailuvalmistaja Airbusin erilaiset toimet

Airbus ei ole vain tunnettu kaupallisten lentokoneiden valmistaja, kuten A320 tai A380. Kyseessä on myös monia toimia ja saavutuksia muilla alueilla. Tietysti kaupallisten lentokoneiden tuotannossa, mutta myös helikoptereiden valmistuksessa (Airbus Helicopter), laitteissa, joita käytetään puolustukseen, avaruuteen sekä turvallisuuteen. Yrityksen tavoitteena on yhdistää väestöjä ja tarjota innovatiivisia ja turvallisia ratkaisuja.

Lopuksi Airbus todellakin panostaa laitteiden valmistukseen, jotka ovat aina vastuullisempia, puhtaampia, vähemmän saastuttavia ja aina alan kärjessä. Se on sitoutunut hybridikoneiden, vihreämpien ja ekologisten, sähköisten tai jopa miehittämättömien dronejen valmistamiseen esimerkkinä. Liikkuvuuden tulevaisuus on alue, jota Airbus hyödyntää ja innovoi jatkuvasti.

Airbuksen erilaiset projektit kestävässä ilmailussa

Nollapäästölupaus on pioneerityötä valmistajalla. Lentokonesuunnittelija perustuu neljään alueeseen ja kehittää erilaisia projekteja.

Ensinnäkin Airbus luo laitteita, joiden tarkoituksena on olla päästämättömiä CO2-päästöjä. Tämä toteutuu esimerkiksi heidän CityAirBus -projektillaan. Sähkökäyttöinen eVTOL, joka on jo tehnyt monia koelentoja.

Sen jälkeen ilmailuryhmä aikoo kehittää laitteita, jotka ovat vetykäyttöisiä. Airbusin mielestä vety on erittäin lupaava lähde, joka vähentää ilmailun vaikutuksia maailman ilmastoon. He aikovat varustaa kaupalliset lentokonesuunnitelmansa vuoteen 2035 mennessä.

Lisäksi lentokonesuunnittelija käyttää myös luonnonenergiaa, aurinkoa, tämän laitteen energian tuottamiseksi. Aurinkopaneelit voisivat kerätä auringonvaloa ja muuttaa sen propulsiojärjestelmään. Tällä hetkellä Zephyr on avaruusalus, jota käytetään aurinkopaneeleilla.

Lopuksi Airbus haluaa myös keksiä ilmaliikennekulkuneuvot uudestaan. Tulevaisuuden kaupungin lentokuljetukset ovat jo käynnissä. Ilmaetaalaiset sähköiset ajoneuvot valmistavat ratkaisuja kaupungin liikkuvuuteen. Airbus on myös luonut asiantuntija-alueen tälle projektille, Airbus Urban Mobility.

CityAirbus NextGen Kuva: Airbus

Ilmailuvalmistaja Airbuksen konekalusto

Airbus on valmistanut monia laitteita, koneita ja helikoptereita sekä kaupallisiin tehtäviin että sotilaallisiin, avaruus- tai kestäviin tulevaisuuden ilmailuprojekteihin.

Lisätietoja varten käy sivuilla näistä päätuotteista, jotka tekevät ilmailujättiläisestä tunnetun tänään: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 tai CityAirBus.

Nyt tiedät hieman enemmän ilmailujättiläisestä. AEROAFFAIRESissa olemme käytettävissä 24/7, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Vastamme nopeasti pyyntöösi verkkotarjouksista sekä puhelimitse numerossa +33 1 44 09 91 82.