Airbus on eurooppalainen ilmailuteollisuusyritys. Se perustettiin 1960-luvun lopulla useiden eurooppalaisten valmistajien ja ilmailuyksiköiden yhdistyttyä. Sen pääkonttori sijaitsee Toulouse’n lähellä Ranskassa, tarkalleen ottaen Blagnacissa. Tämä lentokoneyhtiö, aiemmin tunnettu nimellä Airbus Commercial Aircraft, on erikoistunut erityisesti reittikoneiden valmistukseen pitkän matkan lentoon. Se on yksi maailman suurimmista lentokonesuunnittelijoista lentoteollisuudessa. Itse asiassa lähes puolet maailman reittikoneista kuuluu Airbusille ja niitä käyttävät monet lentoyhtiöt. Airbus kilpailee suoraan amerikkalaisen ilmailuvalmistajan Boeingin kanssa. Katsomme yhdessä Airbusin historiaa, toimintaa, osakkeita sekä sen lentokonesalkkua.
Ilmailuvalmistaja Airbuksen alkuperä
Toisen maailmansodan jälkeen ilmailumaailma kehittyy. Luodaan turboruorimoottoreita ja myös monia matkustajakuljetukseen tai rahditukseen tarkoitettuja koneita. Ovatpa ne sitten siviili-, sotilas- tai kaupallisiin tarkoituksiin. 1960-luvun alussa ilmailukuljetuksen kasvu alkaa. Vuonna 1965 Bourgetin messuilla eurooppalaiset ilmailualan toimijat keskustelevat lentokonesuunnitelmista voidakseen erottua amerikkalaisten jättiläisten ja heidän suuremmista koneistaan. Heidän oli löydettävä erilainen markkina. Tämä tarkoitti monien matkustajien kuljettamista lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla. Kuten ilmakuljetusbusseissa, ”Air Bus”. Eurooppalaiset ilmailun toimijat ja valmistajat, joilla on omat tehtävänsä, miettivät yhdistymistä. He ottavat sitten nimekseen Airbus, josta tulee näin eurooppalainen ilmailuvalmistaja.
Ilmailuvalmistaja Airbuksen ensimmäiset projektit vuodesta 1965
- 1965: ensimmäinen suuri kapasiteetin lentokonesuunnitelma syntyy. Ranskan, Englannin ja Saksan yhteistyössä syntyy lento, jonka kapasiteetti on noin 225 paikkaa.
- 1966-1967: tämä aikakausi merkitsee Airbuksen historiaa Airbus A300 -projektin myötä. Airbuksen jäsenet kehittävät suurempaa kapasiteettia omaavaa konetta, 300 paikkaa, rahoitusmaksu 190 miljoonaa puntaa. Nämä rahoitukset katetaan Airbuksen eri jäsenvaltioiden toimesta. Ranska ja Englanti vastaavat 37,5% ja Saksa 25%.
- 1968: Airbus oli asettanut tavoitteekseen vähintään 75 tilausta A300-projektin onnistumiseksi. Kuitenkin monet lentoyhtiöt eivät löydä suurta kiinnostusta tähän koneeseen. Airbus ei saa tilauksia kesäkuussa 1968. Kuitenkin, kumppanuuksia oli jo solmittu muun muassa Lockheedin ja Rolls-Roycen kanssa, jotka olisivat varustaneet A300:t moottoreilla. Ratkaisua oli siis löydettävä. Sitten A300B syntyy. Se on pienempi versio A300:sta. Se on kevyempi kone, jossa on vähemmän paikkoja kuin 300 oli suunniteltu. Kuitenkin Englanti vetäytyy tästä projektista. Saksa ja Ranska rahoittavat hanketta 50%:sti kumpikin.
- 1969: Kaksi maata liittoutuu Bourgetin ilmailunäyttelyssä. He lanseeraavat A300B -koneen, kaksimoottorisen koneen, jossa on 226 paikkaa. Sen etuna on olla taloudellisempi kuin kilpailijoiden koneet (erityisesti nelimoottoriset tai kolmimoottoriset). Useita muutoksia Airbus-ryhmässä ja tälle projektille tapahtuu. Alankomaat liittyy hankkeeseen ja osallistuu rahoitukseen 6,6%:n osuudella.
- 1970: Ilmailuryhmät Aerospatiale ja Deutsche Airbus yhdistyvät muodostaakseen virallisesti Airbus Industrie -ryhmän. Tämä ryhmä on GIE (Taloudellinen etujärjestö), johon kuuluu useita kansallisuuksia. Pääkonttori sijaitsee Pariisissa. Ryhmän Airbus Industrie puheenjohtajana toimii Franz-Josef Strauss. Myöhemmin muita eurooppalaisia ilmailuorganisaatioita liittyy Airbus-yhtymään. Näin on espanjalaisen konevalmistajan CASA:n kanssa.
Kuva: Airbus
Ilmailuvalmistaja Airbuksen lentokoneiden aktivointi
- 1974: ensimmäinen A300B-malli tekee ensilentonsa kaupallisesti. Alkuperäinen A300B -projekti kehittyy useiksi eri malleiksi (A300B1:stä B11:een) parhaan markkinatarpeen mukaan. Ilmakuormakone, kevyempi versio, pidennetty toimintamatka, pienempi laskeutumislaitteisto tai pidennetyt versiot, monia koneita on ehtinyt tehdä ilmavisiittejä ja todistaa toimivuutensa. Tänä vuonna A300 -konetta käytetään ensimmäistä kertaa lentoyhtiössä, Air Francessa. Air France on yksi harvoista yhtiöistä, joka valitsee suurikapasiteettiset koneet. Kone tekee ensimmäisen kaupallisen lennon huhtikuussa Pariisin ja Lontoon välillä.
- 1978: Airbus yrittää päästä Yhdysvaltoihin muutaman vuoden ajan, mutta ilman menestystä. Tänä vuonna lentokoneyhtiö saa ensimmäiset varsinaiset tilauksensa amerikkalaiselta Eastern Air Linesilta (EAL), tilauksen 23 kappaleesta A300 B4:stä. Eri A300 -mallit menestyvät erinomaisesti ja kilpailevat vakavasti amerikkalaisen Boeing:n kanssa. Tämä innostaa Airbusia kehittämään uusia lentokonesuunnitelmia, jotka sopivat paremmin lentoyhtiöiden tarpeisiin. Koska A300:n alkuperäinen malli sai osittain suosiota Air Francen ansiosta, joka tarvitsi suurikapasiteettisia koneita, mutta näin ei ole kaikkien lentoyhtiöiden tapauksessa. Uuden mallin projekti alkaa, A310 esiteltiin 1978 Hannoverissa ilmailunäyttelyssä.
- 1979: A310 herättää kiinnostusta, ja monet lentoyhtiöt tekevät tilauksia jo nyt. Vaikka Yhdistynyt kuningaskunta vetäytyi edellisestä projektista, se osallistuu 20%:n osuudella A310:n kehittämiseen. Ranska ja Saksa 37,9%:n osuudella kumpikin, ja Espanja 4,2%.
- 1982: koelento A310:lle.
- 1983: ensimmäiset koneiden toimitukset erityisesti Swissairille ja Lufthansa:lle. Airbus valmistaa useita versioita (esimerkiksi A310-200, A310-300 tai A310-600) näistä. Nämä versiot tuovat muutoksia siiven, hännän ja koneen kapasiteettiin, tai esimerkkinä rahtiversio.
- 1984: A300B-mallien tuotanto päättyy.
Airbuksen konekalusto monimuotoistuu
- 1980-luvun alussa Airbus näkee tilaisuuden ja kysynnän noin 150 paikan lentokoneiden valmistukselle, jotka voivat lentää keskipitkillä matkoilla. Kilpaillakseen erityisesti Boeing 737-200:n kanssa GIE laatii samanlaisen lentokonesuunnitelman. Vuonna 1981 A320, 150 paikan koneprojekti, käynnistetään. Erityisesti kilpailijoista erottuakseen lentokonesuunnittelija haluaa tulevien koneidensa olevan taloudellisempia ja sisältävän teknologisia edistysaskeleita (huomataan erityisesti sähkökäskyjen lisääntyminen).
- 1984: virallisesti A320:n lanseeraus. Tilauksia on jo saatu 80 konetta viideltä lentoyhtiöltä.
- 1988: Ensimmäinen reittikone A320 suorittaa ensimmäiset tehtävänsä. Ranskassa se avattiin Toulouse’ssa edellisenä vuonna. Air France otti sen käyttöön vuonna 1988. A320:sta tuli menestys ja se syrjäytti jopa kilpailijansa amerikkalaisen Boeingin erityisesti suuren tilauksen myötä Pan Amilta, amerikkalaiselta lentoyhtiöltä.
A320 on eräänlainen vipu Airbuksen ilmailuvalmistajalle, jota pidetään yhtenä maailman tärkeimmistä valmistajista. Tämä lentomalli pitää ennätystä 400 tilauksessa ennen liikenteeseen sisään pääsyä, kun taas A300-mallilla vain 15 tilausta.
- 1989: A320:n menestyksen aallon myötä Airbus päättää luoda A321:n, pidennetyn mallin, jossa on 186 paikan kapasiteetti.
- 1990-luku: Airbus monipuolistaa lentokonemallistoaan ja lisää tuotantovauhtia. Se luo erilaisia A320-malleja (A318, A319 ja A321). Lisäksi se valmistaa uutta pitkän matkan lentokonetta, kuten A330 ja A340 (pitäen mielessä, että se erottautuu Boeingista ja erityisesti sen uudesta mallista Boeing 767:stä).
- 1993 – 1994: ensimmäisten A340:n ja A330:n palvelukseenottaminen.
- 1995: Pienempi versio A320:sta, A319, tekee ensilentonsa. Tämä kone on tärkeä, koska sen A319-114 -versio toimii Airbuksen Corporate Jetsin (ACJ) ensimmäisten liiketason koneiden vertailukohtana vuonna 1999.
Kuva: Airbus
Ilmailuvalmistaja Airbus 2000-luvun jälkeen
90-luvun lopussa Airbus-ryhmää uudistettiin, jotta se pysyisi yhtenäisenä ja kilpailukykyisenä amerikkalaista jättiläistä vastaan, ja erityisesti rajoittaisi kustannuksia. Useiden ilmailuorganisaatioiden fuusioita tapahtuu ja vuonna 2001 Airbusista tulee 80% EADS:n (perustettu Aérospatiale, CASA ja DASA) ja 20% BAE Systemsin omistama. Airbuksessa pääkonttori sijaitsee Toulouse’ssa Ranskassa. Sen toimitusjohtaja on Noël Forgeard.
- 2000: Suuri projekti käynnistetään, jota on jo tutkittu 80-luvulla. Kyseessä on suuri kuljetuskone, jonka kapasiteetti on jopa 800 matkustajaa, ja jota kutsutaan nimellä A3XX. Tämä projekti nimetään Airbus A380:ksi, joka on tänään tunnettu maailman suurimpana koneena matkustajien kuljetuksessa. Tänä päivänä Airbusilla on jo 55 koneen tilaus kuudelta lentoyhtiöltä.
- 2005: A380 tekee ensilennon. Luonnosteluvaiheessa koneen tietyt ominaisuudet oli vaikeaa toteuttaa. Erityisesti koneen eri osien lopullisessa kokoonpanossa. A380:n toimitukset viivästyivät. Ensimmäisten yhtiöiden pitäisi saada koneet käyttöönsä vuonna 2007. Näiden jatkuvien viivästysten vuoksi Airbus kärsi 4,8 miljardin euron tappiot. Jotkut lentoyhtiöt (kuten Emirates, esimerkiksi) vaativat taloudellisia korvauksia.
Ratkaistakseen tilanteen Airbus päätti uudistaa eri tuotantopaikkojaan ja yhtenäistää tuotantojärjestelmiä. - 2005: pieni päivitys Airbusin tähtikoneista. Tänä aikana A320 edusti yksin 75% valmistajan tilauksista.
- 2006: Airbus kehittää uuden koneen, A350. Se esitellään tänä vuonna Farnborough’ssa. Tämä laajarunkokone tulee kilpailemaan Boeing 777:n kanssa. Sen kapasiteetti on 350 matkustajaa. Ensilento tapahtui vuonna 2013.
- 2007-2008: Käynnistetään uudistusohjelmia (Power8, Power8 plus erityisesti). Kustannuksia on vähennettävä, mikä johtaa lähes 10 000 työpaikan menettämiseen ja voimakkaisiin vastalauseisiin. Joitakin tuotantopaikkoja myydään ja muita siirretään.
- 2011: ympäristönäkökohtia huomioiden Airbus paljastaa NEO-projektinsa (New Engine Option). Se otetaan käyttöön A320neo: lle, joka kuluttaa 15% vähemmän polttoainetta. Tästä lentomallista tulee 1425 tilauksella halutuin malli ennen sen käyttöönottoa.
- 2010-luku: Airbus vahvistaa maailmanlaajuista läsnäoloaan ilmailumarkkinoilla. Se rikkoo peräkkäin tilaus- ja tuotantoennätyksiä tänä aikana.
Tällä hetkellä ja vuodesta 2018 lähtien ryhmän toimitusjohtajana toimii Guillaume Faury.
Ilmailuvalmistaja Airbus terveydenhuoltokriisin jälkeen
- 2020 – 2021: ilmailuryhmä, jota Covid-19-kriisi on vaikuttanut, ilmoitti menettäneensä vuonna 2020 481 miljoonaa euroa. Kuitenkin vuonna 2021 tilaukset alkoivat kasvaa, ja ensimmäisellä neljänneksellä saavutettiin 363 miljoonan euron liikevaihto.
Vuonna 2021 myös Airbus kokeilee ensimmäistä kertaa 100%:n biopolttoaineita yhdellä sen lennosta. Tämä aloite liittyy hiilineutraaliustavoitteeseen ilmailussa vuoteen 2050 mennessä.
- Tammikuu 2022: Lentoyhtiö Airbus tekee 36 suurtilausta vuoden aluksi. Samoin se on toteuttanut 30 lentokoneen toimitusta saman kuukauden aikana noin kahdenkymmenen asiakkaan kanssa. Lisäksi ilmailuvalmistaja on toimittanut ensimmäisen ACJ TwoTwenty -konemallinsa Sveitsille lentoyhtiölle Comlux. Se on erityisesti liiketilakirjattu Airbus 220-100.
- Helmikuu 2022: Airbus ilmoittaa, että sen vuosi 2021 oli ennätyksellinen. Lentokonesuunnittelija teki historian suurimman voiton, 4,2 miljardia euroa. Samoin 611 kaupallista konetta toimitettiin, mikä on 8% kasvua verrattuna vuoteen 2020.
Kuva: Airbus
Airbuksen keskeiset luvut
Ilmailuvalmistaja voidaan kuvata muutamilla merkittävillä luvuilla tähän päivään mennessä:
- 130 000 työntekijää yli sadasta kansallisuudesta.
- 180: se on Airbusin paikkamäärä ympäri maailmaa.
- 12 000: se on Airbusin toimittajien määrä.
Ilmailuvalmistaja Airbusin erilaiset toimet
Airbus ei ole vain tunnettu kaupallisten lentokoneiden valmistaja, kuten A320 tai A380. Kyseessä on myös monia toimia ja saavutuksia muilla alueilla. Tietysti kaupallisten lentokoneiden tuotannossa, mutta myös helikoptereiden valmistuksessa (Airbus Helicopter), laitteissa, joita käytetään puolustukseen, avaruuteen sekä turvallisuuteen. Yrityksen tavoitteena on yhdistää väestöjä ja tarjota innovatiivisia ja turvallisia ratkaisuja.
Lopuksi Airbus todellakin panostaa laitteiden valmistukseen, jotka ovat aina vastuullisempia, puhtaampia, vähemmän saastuttavia ja aina alan kärjessä. Se on sitoutunut hybridikoneiden, vihreämpien ja ekologisten, sähköisten tai jopa miehittämättömien dronejen valmistamiseen esimerkkinä. Liikkuvuuden tulevaisuus on alue, jota Airbus hyödyntää ja innovoi jatkuvasti.
Airbuksen erilaiset projektit kestävässä ilmailussa
Nollapäästölupaus on pioneerityötä valmistajalla. Lentokonesuunnittelija perustuu neljään alueeseen ja kehittää erilaisia projekteja.
Ensinnäkin Airbus luo laitteita, joiden tarkoituksena on olla päästämättömiä CO2-päästöjä. Tämä toteutuu esimerkiksi heidän CityAirBus -projektillaan. Sähkökäyttöinen eVTOL, joka on jo tehnyt monia koelentoja.
Sen jälkeen ilmailuryhmä aikoo kehittää laitteita, jotka ovat vetykäyttöisiä. Airbusin mielestä vety on erittäin lupaava lähde, joka vähentää ilmailun vaikutuksia maailman ilmastoon. He aikovat varustaa kaupalliset lentokonesuunnitelmansa vuoteen 2035 mennessä.
Lisäksi lentokonesuunnittelija käyttää myös luonnonenergiaa, aurinkoa, tämän laitteen energian tuottamiseksi. Aurinkopaneelit voisivat kerätä auringonvaloa ja muuttaa sen propulsiojärjestelmään. Tällä hetkellä Zephyr on avaruusalus, jota käytetään aurinkopaneeleilla.
Lopuksi Airbus haluaa myös keksiä ilmaliikennekulkuneuvot uudestaan. Tulevaisuuden kaupungin lentokuljetukset ovat jo käynnissä. Ilmaetaalaiset sähköiset ajoneuvot valmistavat ratkaisuja kaupungin liikkuvuuteen. Airbus on myös luonut asiantuntija-alueen tälle projektille, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Kuva: Airbus
Ilmailuvalmistaja Airbuksen konekalusto
Airbus on valmistanut monia laitteita, koneita ja helikoptereita sekä kaupallisiin tehtäviin että sotilaallisiin, avaruus- tai kestäviin tulevaisuuden ilmailuprojekteihin.
Lisätietoja varten käy sivuilla näistä päätuotteista, jotka tekevät ilmailujättiläisestä tunnetun tänään: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 tai CityAirBus.
Nyt tiedät hieman enemmän ilmailujättiläisestä. AEROAFFAIRESissa olemme käytettävissä 24/7, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Vastamme nopeasti pyyntöösi verkkotarjouksista sekä puhelimitse numerossa +33 1 44 09 91 82.