Ilmailuvalmistaja ATR Aircraft (Alueellinen Kuljetuslentokone) on kaksi legendaarista ilmailualan yritystä yhdistävä taloudellinen yhteisö. Nämä kaksi lentokonesuunnittelijaa ovat Airbus (Eurooppalainen ilmailuvalmistaja) ja Leonardo (italialainen valmistaja).
Nämä kaksi johtajaa lentokonesuunnittelussa omistavat yhtä suuria osuuksia tässä yhteisössä ja huolehtivat sen valvonnasta. Nathalie Tarnaud Laude on ATR Aircraftin johtaja 17. syyskuuta 2022 alkaen.
ATR-yritys tunnetaan kahden päätyypin lentokoneiden valmistuksesta, ATR 42 ja ATR 72.
AEROAFFAIRES tarjoaa mahdollisuuden palata tämän epätavallisten lentoliikenteen yrityksen historiaan, laivastoon ja toimintamalleihin.

ATR Aircraft tänään:
Joita lukuja:
1 800 : Se on rakennettujen ja liikenteessä olevien lentokoneiden määrä vuodesta 1981.
100 : Se on valtioiden määrä, joissa valmistaja ATR Aircraft on läsnä.
1,6 miljoonaa : Se on liikevaihto (dollareissa) vuonna 2021.
200 : Se on operaattoreiden määrä ympäri maailmaa.
2095 : se on luotujen yhteyksien määrä.
1 300 : Se on palvelutason lentokenttien määrä.
Ilmailuryhmä, joka sitoutuu vähentämään CO²:ta:
Ilmailuyritykselle CO2-päästöjen vähentäminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat todellisia haasteita.
Toisaalta, panostaminen turbopropellorityyppisten alueellisten lentokoneiden valmistamiseen on todellinen etu. Itse asiassa nämä kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin samankaltaiset suihkukoneet. Vertailun vuoksi, se on noin 40 % lasku polttoaineen kulutuksessa.
Lisäksi ilmailuvalmistaja ATR:n lentokoneet voivat lentää 50 %:lla biopolttoaineita (SAF: Kestävä ilmailupolttoaine). Heidän tavoitteensa on nostaa tämä osuus 100 %:iin seuraavien vuosien aikana.
Vuonna 2019 ATR-yritys oli ensimmäinen yritys, joka sai vihreitä rahoituksia (energiasiirtymää tukevia).
Samoin tammikuussa 2021 yritys otti käyttöön joissakin tehtaissaan (kuten heidän pääkonttorissaan Toulousen alueella) ladattavaa sähkösyöttöä uusiutuvista energialähteistä.
Lisäksi lentokoneiden saastumisen rajoittamisen ohella se myös rajoittaa saastumista valmistusvaiheiden aikana.
ATR:n tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä puolittaa niiden päästämä kasvihuonekaasumäärä.
ATR-ryhmän alkuajat
1981 : ATR-yhteisö syntyi Pariisissa, lähellä Pariisin Le Bourgetin lentokenttää. Yritys pyrkii löytämään paikkansa lukuisista kilpailijoista ilmailualalla kuten Boeing. Sen perustamisen jälkeen lentokonesuunnitelma lennosta syntyi, kyseessä on ATR 42. Pääajatus oli yhdistää lentokoneen tehokkuus, käytännöllisyys ja hallittavuus sekä helposti saatavilla oleva ilmailuhuolto hyvällä aerodynamiikalla. Ja niin siellä on, lentokone valmistetaan.
1982 : Ensimmäiset tilaukset allekirjoitetaan. Lentoyhtiöt kuten Finnair, Air Littoral, Cimber Air ja Command Airways toivovat ATR 42 -toimituksia omiin lentokonesarjoihinsa.
1984 : Le ATR 42 -jetti tekee ensimmäisen lentonsa. Lentokone saa pätevyyden seuraavana vuonna GIE:n (Ranskan ja Italian) jäsenvaltioilta.
1985 : ATR 42 suorittaa ensimmäiset kaupalliset lennot ranskalaisessa Air Littoral -lentoyhtiössä.
1989 : ATR 72 syntyy. Se on kehittyneempi versio edellisestä ATR 42:sta, mutta enemmän tilaa ja pidempi.
1996 : ATR 42-500 korvasi kaikki aikaisemmin rakennetut ATR 42 -versiot.
ATR:n vaikeudet ja elpyminen
Ilmailuvalmistaja ATR:lla on kaksi pääasiallista lentokonetta:
-
- ATR 42
- ATR 72.
Kuitenkin öljykriisi on mielenkiintoinen mahdollisuus yritykselle, joka valmistaa polttoainetehokkaita lentokoneita. Juuri tämän mahdollisuuden ja kilpailuetujen ansiosta ATR-ryhmällä on jälleen mahdollisuus ilmailutoiminnassa.
Vuodesta 2000 lähtien keskimäärin 50 ATR-toimitusta vuodessa on vuonna 2011 yrityksen saavuttama ennätys. Tuo vuosi oli, kun lentokonesuunnittelija myi 157 lentokonetta ja 79 mahdollista muuta.
Seuraavaksi, noin 200 lentoyhtiötä käyttää ATR-lentokonetta omassa kalustossaan.
Lisäksi uusi versio ATR 72:sta saavuttaa suuren menestyksen ja mahdollistaa yrityksen saavuttaa 1,3 miljardin euron liikevaihdon samana vuonna. Viimeisenä hetkensä, ATR pelastuu kriisistä.
Tämä suuntaus vahvistuu seuraavina vuosina. Yritys saa säännöllisesti runsaasti tilauksia.
Ilmailuvalmistaja ATRstä tulee todella uranuurtaja ilmailuala tyyppisten alueellisten lentokoneiden ja hallinnointi, ollen 37 % alle 90-paikkaisista lentokonesarjoista myynnissä.
Kuitenkin, yritykselle on huomattava, että myyntien äskettäinen lasku on huomattava. Yritys on toteuttanut vain 10 lentokoneen myyntiä alkuperäiset 72 myyntitavoitetta.
Vuonna 2020 lentokoneen tilaukset laskivat koronaviruspandemian vuoksi. Toimitusten viivästyminen on vaikuttanut erittäin negatiivisesti alueellisten lentokonesuunnittelijan toimintaan.
ATR:n 4 lentokoneen laivasto
ATR 42-600
ATR 42-600 on ihanteellinen turbopropellori alueellisiin lennoihin.
Itse asiassa, sillä on vain 1 000 km kantama, tämä lentokone voi suorittaa lyhyitä ja keskipitkiä lentoja.
Se on ihanteellinen ryhmälennoille, liiketoiminta-lennoille tai myös ilmatavaraa.
Tämä lento voi kuljettaa jopa 50 matkustajaa riippuen ohjaamon järjestelyistä. Järjestely on tilava ja takaa mukavan matkan.
Tässä lentokoneessa on erittäin hyvä hinta-laatusuhde. Itse asiassa sen käyttökustannukset ovat alhaiset. Ja lennolla tämä lentokone kuluttaa noin 30 % vähemmän polttoainetta kuin muut alueelliset lentokoneet.

ATR 42-600S (STOL)
Tämä versio perustuu ATR 42 -lentokoneiden suorituskykyjen parantamiseen ja tarjoaa laivaston uudistuksen.
Itse asiassa, maininta STOL : ”Lyhyet nousu- ja laskumatkat” tarkoittaa lyhyitä nousu- ja laskumatkoja. Se tarjoaa todellista parannusta, jotta se voi laskeutua rajoitetulle kentälle.
ATR 72-600
Se esitetään polttoainetehokkaimpana koneena luokassaan.
ATR 72-600 on pituudeltaan pidempi versio ATR 42-600:sta.
Se kuljettaa jopa 78 matkustajaa riippuen konfiguraatiosta.
Ihanteellinen ryhmälennoille esimerkiksi, tämä kone on polttoainetehokas. Siinä on erittäin hyvä hinta-laatusuhde sekä suorituskyky.
Sen nouseva hinta per istuin on alhaisin alueellisessa ilmailussa, ATR 72-600:lla on todellinen kilpailuetu.
Tämä laite on ensimmäinen lentokone, jonka rahoitus tulee vihreistä varoista.
Viimeiseksi, tämä alueellinen kone on niin mukautuva, että se on operaattoreiden ykkösvalinta tässä kategoriassa.
Kuvan laina: ATR
ATR 72-600F
Vuonna 2020 toimitettu ATR 72-600F on yksi viimeisimmistä rahtikoneista (raskaan luokan koneet) joka täydentää lentokone valmistajan laivastoa.
Yleisesti ottaen, nämä lentokonet ovat valmistettu vain rahtikoneiden käyttöön ja lentoille. Näissä ei ole ikkunoita.
Tämän lentokonemallin avulla ATR korostaa kuljetustyönsä merkitystä. ATR haluaa auttaa kaikkia yhteisöjä ympäri maailmaa.
Kuvan laina: ATR
ATR-lentokoneiden kokoaminen
ATR-yritys, joka on yhdyskäytäntö kahden entiteetin, Leonardon ja Airbuksen välillä, tarkoittaa, että lentokoneiden valmistus tapahtuu eri paikoissa eri osien mukaan. Esimerkiksi rungot sekä eri ohjauspinnat valmistaa Leonardo Italiassa.
Koneiden siivet valmistaa Airbusin tytäryhtiö Bordeaux’n ympäristössä Ranskassa.
Lopuksi ATR-yritys suorittaa kaikki konesarjan lopulliset tehtävät (kokoamiset, testit, toimitukset jne.) Toulousessa Airbuksen yhdellä teollisuusalueella.
Globaalinen läsnäolo
Tämä on yksi ATR-yrityksen tehtävistä: valmistaa ja valmistaa lentokoneita kansainvälisille ilmailullisille käyttäjille ja heidän erilaisille tarpeilleen.
Toinen sen päätehtävistä on valmistaa mahdollisimman monipuolisia turbopropellorisia alueellisia lentokoneita.
ATR pyrkii sopeutumaan asiakkaidensa tarpeisiin, tarjoamalla laivaston modernisointia. Se on mukavaa ja huipputeknologista.
Ajatus on olla toimiva mahdollisimman monessa paikassa maailmassa. Globaali läsnäolo auttaa ilmailuvalmistajaa vastaamaan yhä erityisempiin tarpeisiin.
Lisäksi, sen lisäksi, että se valmistaa tehokkaita koneita, jotka vastaavat operaattoreiden tarpeisiin, ATR panostaa yhä enemmän myönteiseen ekologiseen vaikutukseen.
Lisätietoja Airbusista ja Leonardosta
Kuten aiemmin mainittiin, ATR on kahden entiteetin, Leonardon ja Airbuksen, yhdistelmä. Tässä on joitakin lisätietoja näistä kahdesta yrityksestä, jotka yhdessä kehittävät uusia koneita.
AIRBUS :
Airbus on yritys, joka kuuluu ilmailuan alan johtajiin.
Joidenkin lukujen mukaan vuonna 2019 tämä yritys saavutti lähes 70 miljardia euroa liikevaihtoa.
Airbusilla on lähes 135 000 työntekijää eri toimialoillaan.
Tämä yritys on tunnustettu erityisesti moninaisten tehtäviensä ja saavutuksiensa ansiosta.
Itse asiassa se valmistaa sekä matkustaja-lentokoneita kaupallisia lentoja varten että yksityislentoja liiketoiminta-aluetta varten sekä helikoptereita.
Se toimii myös laitteilla ja erilaisilla osilla avaruus-, rahtilento- tai sotilasoperaatioon.
Leonardo :
Leonardo on monipuolinen italialainen ilmailuvalmistaja.
Tämä suuri yritys työllistää noin 46 000 henkilöä ja toimii lähes 120 paikassa ympäri maailmaa.
Vahvalla sijainnillaan se on johtava ilma- ja avaruusteollisuudessa.
Se valmistaa monenlaisia lentokoneita. Itse asiassa, se tekee myös tehtäviä kyberturvallisuuden tai elektroniikan ja turvallisuuden alalla.
VUOKRAA alueellinen ATR-lentokone AEROAFFAIRESILT:
Tilauskohteille rahtilento, rahti, mutta myös esimerkiksi ryhmälennoille, AEROAFFAIRES pystyy valitsemaan haluamasi laitteet tarpeidesi mukaan. Täytä siis verkkopyyntö tai ota meihin yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82.