Boeing on amerikkalainen ilmailuvalmistaja. Ilmailuryhmä kuuluu maailman johtavien valmistajien joukkoon, kuten Airbus, Dassault ja Bombardier. Ilmailuyhtiö perustettiin Seattlessa, Yhdysvalloissa vuonna 1916 William Edward Boeingin, joka oli sekä lentäjä että yrittäjä, toimesta. Boeing suorittaa erilaisia lentokonesuunnittelu- ja valmistustehtäviä, sekä puolustusilmailussa, sotilaallisessa, avaruudessa että siviili-ilmailussa tai monenlaisissa ilmailuvälineiden valmistuksessa. Tarkastellaan yhdessä tämän yrityksen historiaa ja toimintaa, todellista edelläkävijää ilmailun alalla.

Boeing tänään
Johtavia lukuja:
Boeing-ryhmä toimii yli 150 maassa ja sillä on 150 000 työntekijää.
Liikevaihto, vuonna 2021, Boeingin lentokonesuunnittelijalla oli
Ryhmä keskittyy eri toimintoihin:
- kaupallinen ilmailu
- puolustus
- avaruus ja turvallisuus
- globaali palvelut
Boeing: sitoutunut yritys
Boeing sitoutuu! Itse asiassa lentokonesuunnittelija ottaa vastuunsa ja investoi eri toimiin:
- kansalais: jokainen maa, osana Boeing Global Engagementia, valitsee sitoutumisen suuntauksen, johon yritys investoi paikallisesti tukemalla aihetta tai aloitteita. Esimerkiksi Ranskassa yritys tukee Léo Lagrangen liittoa. Tavoitteena on tukea aloitteita tai koulutusohjelmien kehitystä.
- sosiaalinen : Boeing-ryhmä kiinnittää suurta huomiota tasa-arvoon työntekijöidensä keskuudessa. Ryhmä edistää monimuotoisuutta, mikä on vahva arvo Boeing-yritykselle. Boeing etsii joka vuosi uusia lahjakkuuksia.
- ympäristö : Boeing on solminut kumppanuuksia eri toimijoiden kanssa työskennelläkseen yrityksen ekologisen jalanjäljen vähentämiseksi. Näin ollen yritys vähentää hiilikuitujätteensä kaivamista 910 tonnilla joka vuosi. Boeing-ryhmä työskentelee myös kestävän biopolttoaineen kehittämiseksi aavikkohankkeista.
Ilmailuvalmistaja Boeingin historia
Boeingin perustaminen ja alkutaival 1916-1930:
- 15. heinäkuuta 1916 : se on ilmailuyhtiö Boeingin perustaminen kahden työntekijän William Edward Boeingin ja George Conradin kanssa. Yrityksen alkuperäinen nimi oli B&W, mutta se otti nopeasti nimeksi Boeing Airplane Company.
- 1917 : Maailmansodan oloissa Yhdysvaltojen ja Navy on hankittava sotilaslentokoneita luodakseen vankan ja tehokkaan patrollin. Tuo oli ensimmäinen tilaus amerikan ilmailuyhtiölle, joka toimitti ei vähempää kuin 50 vesitasoa model C, tilattu Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien koulutuksiin.
- 1923 : Amerikkalainen lentokonesuunnittelija valmistaa lentokonetta, joka suorittaa postikuljetusta. Tämä, Model 40A, alkaa vuodesta 1927 säännölliset vaihdot Chicago ja San Francisco välillä.
- 1920-luvun loppu : sen jälkeen yritys haluaa aloittaa lentokoneiden suunnittelun matkustajien kuljetusta varten. Näin yritys luo ilmailuketjun: Boeing Air Transport. Pian sen jälkeen valmistetaan ensimmäiset matkustajalentokoneet, mukaan lukien Model 80.
Boeing lähestyy vähitellen monia yrityksiä, jotka erikoistuvat lentokoneiden valmistukseen sekä kaikkiin osiin, jotka liittyvät siihen, kuten moottorit. Samalla lentokonesuunnittelija lähestyy myös lentoyhtiöitä, joiden kanssa he uskovat voivansa lentää koneitaan. - 1929 : Boeing vaihtaa nimensä, jota tulee: United Aircraft and Transport Corporation.
Boeingin perustaminen ja alkutaival 1930-1955:
- 1934 : Boeing hallitsee ja hallinnoi useita ilmailutoimintoja. Sekä lentokoneiden että moottoreiden valmistus, Boeingilla on myös rooli lentokentillä ja lentoreiteillä. Tänä hetkenä yhtiön lentotunnit kasvavat räjähdysmäisesti. Kuitenkin laki on annettu, joka kieltää ilmailuvalmistajat harjoittamasta lentoreittejä. Silloin Boeing-yhtiö jaettiin kolmeen tytäryhtiöön erikseen eri tehtäviä varten.
- 1938 : kumppanuuden jälkeen amerikkalaisen lentoyhtiön kanssa (Pan American World Airways), lentokonesuunnittelija Boeing valmistaa lentokoneen voidakseen suorittaa yhteyksiä maanästen ja transatlanttisia. Silloin yhtiö päättää modernisoida laivastonsa ja Boeing 314 Clipper viedään liikenteeseen, joka suoritti ensimmäisen koelenno itsestään kesäkuussa tänä vuonna. Tämä siviililentokone on aikakauden tärkein. Itse asiassa se voi kuljettaa 90 matkustajaa (tai 40 henkilöä öisin lentoilla).
Tänä aikana Boeing tuo markkinoille myös mallin 307 Stratoliner. Tämä voi lentää korkeammalla, mikä rajoittaa sään vaikutusta lentoaan ja lisää lentoturvallisuutta. Lisäksi tämä oli yksi ensimmäisistä lentokoneista, joilla oli paineistetut matkustamot. - 1939 – 1945 : Toisen maailmansodan aikana,Boeing palvelee Yhdysvaltain ilmavoimien palveluksessa tuottamalla B-17 Flying -pommittajien malleja taisteluilmailuun.
- 1955 : Boeing, joka on saanut menestystä Yhdysvalloissa, vie ulkomaalaisia lentoyhtiöitä ilman Yhdysvalloissa, erityisesti Air France. Tämä on yksi Ranskan päälentoyhtiöitä. Tämä yhtiö on silloin ensimmäinen Yhdysvaltojen ulkopuolella, joka tilaa lentokoneita, se on Boeing 707. Tämä nimetään ”Château de Versailles”, se tekee ensimmäiset koelennot vuonna 1957 koko miehistö mukanaan.

Boeingin tarina 90-luvun jälkeen
- 1996 – 1997 : ilmailu- ja avaruussektorin kehittämisessä, erityisesti amerikkalaisessa puolustuksessa, Boeing ostaa useita yrityksiä, joilla on merkittävä lentokonesarja. 3,2 miljardin dollarin summalla amerikkalainen lentokonesuunnittelija ostaa Rockwell Internationalin, puolustus- ja avaruustyömarkkinoilla erikoistuneen yhtiön. Sitten Boeingistä tulee McDonnell Douglasin omistaja 13 miljardilla dollarilla. Tämä oli tuolloin yksi johtavia ilmailuvälineiden valmistajista ilmasodankäynnin välineissä.
- 2002 : useiden Boeing-lentokoneiden tilauksien kanssa Ranskasta (esimerkiksi Air Francelta ja ranskalaisilta armeijoilta), yhtiö päättää avata uusia tiloja Pariisissa, nimeltään Boeing France.
- 2004 : suuren lentokonesarjan jälkeen (620 vuonna 1999 esimerkiksi), Boeing näkee merkittävän vähenemisen tilausten määrässä ja siksi lentokoneiden toimituksissa. Se siirtyy nopeasti yhden tärkeimmistä kilpailijoistaan ohi: Airbus. Se nousee jälleen tämän kanssa vuonna 2006 lähes 200 tilauksen eroilla Boeingin hyväksi.
- 2005 : Boeing nostaa siipensä ja rekistersoi 1005 tilausta tänä vuonna. Suurimmaksi osaksi ne ovat huipputuotteita, kuten:
- Boeing 737
- Boeing 787
- Boeing 777
Vuoden lopussa yhtiö rekisteröi ei vähempää kuin 1809 lentokonesuunnitelmaa toimitettavaksi seuraavien 7 vuoden aikana.
- 2009 : Boeing rekisteröi 28%:n kasvun lentokoneiden toimituksessa edelliseen vuoteen verrattuna, toimitettuna yhteensä 481 kaupallista lentokonetta.
- 2010 : Air France rekisteröi yhteensä 200 Boeing-lentokonetta laivastossaan.
Boeingin tarina viime vuosina
- 2011 : useiden Kiinalaisia lentosopimuksia jälkeen, vaurioita kiihdytti. Tuli Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin, Emirates-lentoyhtiölle, joka tilaa lentokoneita. He pyytävät 50 Boeing 777, pitkillen sitä varten ”suuri” lentokone, 18 miljardin dollarin hinnalla. Indonesia-lentoyhtiö Lion Air tilaa nopeasti jälkeenpäin 230 Boeing 737, keskipitkin ”keskityksi ensimmäisesti” 22 miljardilla dollarilla.
- 2014 : tämä vuosi on kaupallisesti merkittävä ennätys amerikkalaisen lentokonesuunnittelijan historiassa. Tämän hetken, he rekisteröivät 1432 tilausta ja toimittavat 723 laitetta.
- 2016 : Air France varustaa:
- ensimmäinen Boeing 787
- 70. Boeing 777 ilmastointiyksikkö laivastojensa täydentämiseksi.
- 2017 : Boeing tekee yhteistyötä Dassault Systèmesin kanssa. Yhdessä he allekirjoittavat miljardin dollarin sopimuksen, ja kesto on 30 vuotta. Dassault laittaa heidät käyttöön 3Dexperience-ohjelmistoaan. Tämä mahdollistaa Boeingin perehtyä täysin ilmailun kysymyksiin ja parantaa lentokonesuunnittelu- ja tuotantojärjestelmäänsä.
- 2019 : kahdesta onnettomuudesta Boeing 737 Max, jotkut maat ja lentoyhtiöt keskeyttävät tämän lentokoneen mallien lentovuorot. Jotkut, joilla on useita tällaisia koneita laivastoissaan, pyytävät valmistajalta vahinkokorvauksia. Yhtiö tulee toteutettavaksi koko ajan ja tarjoaa taloudellisia korvauksia uhreilta kahden lentonomahan kohdalla.
- 2020 : korona-pandemia iski ilmailualalle erittäin voimakkaasti. Koronakriisin vuoksi Boeingin on rajoitettava työntekijöitään. Ilmailuyhtiö pitää jatkuvasti lista yhä enemmän ja enemmän työpaikkoja ja siirtyy 130 000 työntekijään (160 000 ennen kriisiä). Tämä on sama myös yhtiön liikevaihdon kanssa, joka laski 12,8 miljardia dollaria verrattuna vuoden 2019 lukuihin.
Samana vuonna boeing 737 maxia vastaan käytetyt keskeytykset alkavat vähitellen purkautua. - 2021 : tämän vuoden lopputulos on 340 laitetta toimitus Boeingille alhaalla.
Boeingin avainluvut
Tällä hetkellä Boeingin pääkonttori sijaitsee Chicagossa. Yhtiön toimitusjohtaja on Dave Calhoun. Boeingilla on myös joitakin lukuja, kuten seuraavat:
- 150 000 : se on henkilöiden määrä, jotka ovat Boeingin ilmaviipinnän työntekijöitä.
- 65 : se on maiden määrä, joista lentokonevalmistaja on läsnä.
- 150 : se on maiden määrä, joissa ilmailuyhtiö toimii erityisesti sekä hallitusten että lentoyhtiöiden parissa.
- 340 : se on Boeingin koko vuoden 2021 toimitettavien lentokoneiden määrä.

Boeingin toimet
Boeing on yksi maailman johtavista toimijoista ilmailu-, avaruus-, puolustus- ja turvallisuussektorilla. Se toimii armeijakuvaustyötä, satelliitteja tai jopa helikoptereita. Lopuksi se on myös suuri asiantuntija siviili-ilmaliikenteen ja yksityisten lentokonesuuntelijana.
Tämä ilmailuhirmu tekee sydämmellään työtä erilaisten kansalaisten ja ympäristön hyväksi.
Boeingin kansalaistoimet
Amerikkalainen lentokonesuunnittelija on mukana organisaatioissa ja yhdistyksissä, jotka erityisesti edistävät paikallisten yhteisöjen työllisyyttä. Se suorittaa useita toimenpiteitä tukemalla erilaisia ohjelmia, kuten nuorisokoulutuksen antamista siihen asti, että se tulee kollegioasteelle. Samoin Boeing sitoutuu edistämään kulttuuria ja taiteeseen pääsyä.
Lisäksi se tukee myös toimilleen terveyspalveluja sekä sosiaalisia palveluja ”heikoille” väestölle.
Boeing sitoutuu myös kansalaisten kanssa keskustelemaan kaikkien ajankohtaisten yhteiskunnallisten keskustelujen kanssa mitä tahansa ne ovat.
Tarkastellaan myös Boeingin viimeistä toimintoa, joka liittyy ympäristöön.
Boeingin ympäristölliset toimenpiteet
Ympäristötavoitteissa Boeing työskentelee rakentajakäytännöksien ja niukemman polttoainekulutuksen avulla.
Samoin ilmailuteollisuus etsii ratkaisuja kierrättää joitakin resursseja. Se myös ohjaa työntekijöitään kehittämään kestäviä käytänteitä vuoteen 2025 mennessä.
Monet ympäristötoimenpiteet toteutetaan Boeingin toimesta.
Ensinnäkin lentoyhtiö on kumppani kierrätysyhtiöidensa kanssa Isossa-Britanniassa. Tämä estää hiilikuitufiberien kertymisen paikoihin, joissa jätteet haudataan.
Lisäksi Boeing toimittaa pääasiallisen tuotantotilan sähkön uusiutuvista lähteistä. Samoin lentoyhtiö edistää yhä enemmän biodieseliä koneissaan. Nämä ovat monia toimenpiteitä, joita Boeing toteuttaa ympäristötavoitteista ja saasteiden vähentämiseksi, erityisesti kasvihuonekaasujen saasteista.
Boeing ja Ranska: pitkäaikainen kumppanuus:
Tämän menestyksellisen ja kestävän kumppanuuden alkuperä:
Boeing, ilmailuinstituutin jättiläinen, tekee tiivistä yhteistyötä ranskalaisten yritysten kanssa 787 Dreamliner-tahtoa varten:
Amerikkalainen lentokonesuunnittelija Boeing on kokenut parhaat teknologiat kehittämään 787 Dreamliner. Useat suuret ranskalaiset osakkaat ovat osallistuneet tämän teknologisen taidon kehittämiseen.
Niiden joukossa ovat:
- Dassault Systèmes, joka on kehittänyt työkalujaan 787:sja Dreamliner
- Latécoère, joka on valmistanut laitteita
- Michelin, joka on toimittanut lentokoneen kumirenkaat
- Safran Landing System on toimittanut laskeutumisnesteet ja jarrutusjärjestelmän.
- Thales, joka on suunnitellut litiumioniakkuja, navigointityökaluja ja viihdettä.
Ilmailuvalmistaja Boeingin lentokonesarja
Vuodesta 1916 lähtien Boeing on työskennellyt suuren joukon uusien lentokoneiden luomiseksi joko lentoasemilla tai ilmavoimien.
Sekä sotilas-, siviili- että jopa yksityinen, nämä koneet on otettu laajasti käyttöön monilta suurilta lentoyhtiöiltä. Esimerkiksi Boeing on varustanut laivaston:
- Air France
- Corsair
- Air Austral
- XL Airways.
Tänään on vähintään 12 000 kaupallista Boeing-lentokonetta liikenteessä ympäri maailmaa.
Tässä esittelemme kaksi ilmailuvalmistaja Boeingin pääkonetta. Löydät alla täyden luettelon kaupallisista Boeing-lentokoneista.

Boeing 747:
Tämä lentokonesuunnittelija on pitkämatkaisten lentokoneiden luokka, joka kuljettaa suuren määrän matkustajia.
Itse asiassa siinä on mahdollisuus kuljettaa jopa 450 henkilöä pitkällä matkalla 13 450 km. Tämä on yksi tärkeimmistä suihku- ja lentokonesuunnittelun malleista maailmassa.
Ja näin ollen se on ollut korkein vaihdevaihe kaikkien aikojen suurimmista lentokoneista ja suurimmasta kapasiteetista. Se on evätty A380:n kanssa 37 vuoden aikana ensimmäiseltä paikalta.
Tämä lentokonesuunnitelma voi myös osallistua kuormalentodebitin tuomaan iloteknologioita.
Sen ensimmäisestä lennosta 1969, tästä lautasta on kuljettanut ei vähempää kuin 3,5 miljardia matkustajaa 77,8 miljoonan kilometrin matkalla.
Lopuksi, tämä laite tunnistetaan nostokselleen laitteen etupäässä, joka on sen kaksitasoinen elementti. Tämä on joskus myös nimettävä Jumbo Jet. Sitä myydään markkinoilla 250 miljoonalla eurolla.
Boeing BBJ B737-7BC s/n 30327 N721UF, joka on kuvattu LAS:ssa 25. kesäkuuta 2013[/caption>
Boeing BBJ:
Boeing Business Jet, tai BBJ, on malli Boeing 737 mutta konfiguroitu liikelentokoneeksi ja luksuspalveluksi. Itse asiassa, sen sijaan, että se olisi useita satoja tuoleja, BBJ:ssä mahtuu 20 matkustajaa.
Sisätiloissa on rakennettu hienoksi hotelliksi. Useita tiloja tarvitaan, kuten:
- huoneet
- ruokasali
- kylpyhuoneet
- monimediahuoneita
- kokoustilaja, joita on varustettu yhteyksillä.
BBJ voidaan muotoilla matkustajien tarpeiden mukaan ja lupaa palvelua ja ylellistä kokemusta. Tämä liikelentokone voidaan verrata Lineage 1000 Embraerin lentokonesuunnittelijaan tai A319 Airbusilla. Tämä laite myydään markkinoilla 130 miljoonalla eurolla.
Matkustaa BOEING-lentokoneella AEROAFFAIRESIN seurassa:
Tiedät enemmän ilmailuvalmistaja Boeingista. AEROAFFAIRESILLA voimme varata kaikki tyypit laitteet! Kaikenlaisille kyselyille, täytä verkkosivumme verkkosivun tarjous tai ota yhteyttä ilmalaisasiamme 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa +33 (0)1 44 09 91 82.