Boeing: lentokonevalmistaja

Boeing 707 en vol

Boeing on amerikkalainen ilmailuvalmistaja. Ilmailuryhmä kuuluu maailman johtavien valmistajien joukkoon, kuten Airbus, Dassault ja Bombardier. Ilmailuyhtiö perustettiin Seattlessa Yhdysvalloissa vuonna 1916 William Edward Boeingin, sekä lentäjän että yrittäjän, toimesta. Boeing suorittaa erilaisia lentokonesuunnittelu- ja valmistustehtäviä, sekä puolustusilmailussa, sotilaallisessa, avaruus että myös siviili-ilmailussa tai erilaisten ilmailuvarusteiden valmistuksessa. Palataan yhdessä tämän yhtiön historiaan ja toimiin, joka on todellinen edelläkävijä ilmailun maailmassa.

Boeing tänään
Johtavia lukuja:
Boeing-ryhmä on läsnä yli 150 maassa ja sillä on 150 000 työntekijää.

Liikevaihto, vuonna 2021, lentokoneyhtiö Boeingilla on

Ryhmä koostuu eri toiminnoista:

kaupallinen ilmailu
puolustus
avaruus ja turvallisuus
globaalit palvelut

Boeing: sitoutunut yritys
Boeing sitoutuu! Itse asiassa lentokoneyhtiö ottaa vastuunsa ja investoi erilaisiin toimiin: 

kansalais : jokainen maa, osana Boeing Global Engagementia, valitsee sitoutumisen alueen, johon yritys investoi paikallisesti tukemalla asiaa tai aloitteita. Esimerkiksi Ranskassa yritys tukee Léo Lagrange -liittoa. Tavoitteena on tukea aloitteita tai koulutusohjelmien kehittämistä.
sosiaalinen : Boeing-ryhmä kiinnittää suurta huomiota tasa-arvoon työntekijöidensä keskuudessa. Ryhmä edistää monimuotoisuutta, joka on Boeingin vahva arvo. Boeing etsii joka vuosi uusia lahjakkuuksia.
ympäristö : Boeing on solminut kumppanuuksia eri toimijoiden kanssa työskennelläkseen yrityksen ekologisen vaikutuksen vähentämiseksi. Näin ollen yritys vähentää hiilikuitujätteidensä kaatamista 910 tonnilla joka vuosi. Boeing-ryhmä työskentelee myös kestävän polttoaineen kehittämiseksi, joka perustuu autiomaakasveihin.

Ilmailuvalmistaja Boeingin historia
Boeing-lentokoneyhtiön perustaminen ja alkuvaiheet 1916-1930:

15. heinäkuuta 1916: Boeing-ilmailuyhtiö perustettiin kahden työntekijän William Edward Boeingin ja George Conradin toimesta. Yhtiön alkuperäinen nimi oli B&W, mutta se otti nopeasti käyttöön nimen Boeing Airplane Company.
1917: Maailmansodan kontekstissa Yhdysvaltojen ja Navy:n on hankittava sotilaslentokoneita luodakseen vahva ja tehokas partio. Tämä on ensimmäinen tilaus amerikkalaiselle ilmailuyhtiölle, joka toimittaa ei vähempää kuin 50 Model C -vesitasoa tilattuna Yhdysvaltain armeijan ilmapartioiden koulutukseen.
1923: Amerikkalainen lentokoneyhtiö valmistaa lentokoneen postikuljetusta varten. Tämä, Model 40A, aloittaa vuodesta 1927 säännölliset vaihdot Chicagon ja San Franciscon välillä.
1920-luvun lopulla: Tämän jälkeen yhtiö haluaa aloittaa lentokoneiden suunnittelun matkustajakuljetusta varten. Näin syntyy ilmailualan haara: Boeing Air Transport. Samalla valmistetaan ensimmäiset matkustajakuljetuslentokoneet, mukaan lukien Model 80.
Boeing lähestyy vähitellen monia lentokoneiden valmistukseen erikoistuneita yrityksiä sekä kaikkia siihen liittyviä osia, kuten moottoreita. Samoin lentokoneyhtiö lähestyy myös lentoyhtiöitä, joiden kanssa se uskoo voivansa lentää koneitaan.
1929: Boeing vaihtaa nimeään ja siitä tulee: United Aircraft and Transport Corporation.

Boeing-lentokoneyhtiön perustaminen ja alkuvaiheet 1930-1955:

1934: Boeing ottaa haltuunsa ja hallinnoi monia ilmailutoimintoja. Sekä lentokoneiden että moottoreiden valmistuksen lisäksi Boeingilla on myös rooli lentokentillä ja lentoreiteillä. Tänä aikana yhtiön lentotunnit kasvavat räjähdysmäisesti. Kuitenkin laki on säädetty, ja se kieltää ilmailuvalmistajia käyttämästä lentoreittejä. Tällöin Boeing-yhtiö jaetaan kolmeen tytäryhtiöön erilaisten tehtävien eriyttämiseksi.
1938: kumppanuuden jälkeen amerikkalaisen lentoyhtiön (Pan American World Airways) kanssa, lentokoneyhtiö Boeing valmistaa lentokoneen, jotta se voi tehdä yhteyksiä mantereiden välillä sekä ylittää Atlantin. Tällöin yhtiö päättää modernisoida laivastoaan, ja Boeing 314 Clipper otetaan käyttöön, joka suoritti ensimmäisen koelentonsa kesäkuussa tänä vuonna. Tämä siviililentokone on aikansa tärkein. Se pystyy kuljettamaan 90 matkustajaa (tai 40 henkilöä yölennoilla).
Tänä aikana Boeing tuo myös markkinoille mallin 307 Stratoliner. Tämä pystyy lentämään korkeammalla, mikä rajoittaa sään vaikutusta lentoihin ja lisää ilmailuturvallisuutta. Lisäksi se on yksi ensimmäisistä ilma-aluksista, joissa on paineistettu ohjaamo.
1939 – 1945: Toisen maailmansodan aikana Boeing palaa Yhdysvaltain ilmavoimien palvelukseen tuottamalla B-17 Flying -pommittajia taisteluilmailua varten.
1955: Menestyksensä ansiosta Yhdysvalloissa Boeing houkuttelee ei-amerikkalaisia lentoyhtiöitä, erityisesti Air Francea. Tämä on yksi Ranskan pääasiallisista lentoyhtiöistä. Tämä yhtiö on ensimmäinen Yhdysvaltojen ulkopuolella, joka tilaa lentokoneen, se on Boeing 707. Tätä kutsutaan ””Château de Versailles””, ja se suorittaa ensimmäiset koelennot vuonna 1957 täydellä miehistöllä.

Boeingin historia 90-luvun jälkeen

1996 – 1997: ilmailu- ja avaruussektorin kehityksen myötä, erityisesti Yhdysvaltain puolustusalueella, Boeing ostaa useita yhtiöitä, joilla on merkittävä laivasto. 3,2 miljardin dollarin summalla amerikkalainen lentokoneyhtiö ostaa Rockwell Internationalin, joka on erikoistunut puolustus- ja avaruusmarkkinoihin. Tämän jälkeen Boeingista tulee McDonnell Douglasin omistaja 13 miljardilla dollarilla. Tämä oli tuolloin yksi johtavista puolustusmateriaalin valmistajista ilmataistelussa.
2002: useiden Boeing-lentokoneiden tilausten myötä Ranskasta (esimerkiksi Air Francelta ja Ranskan armeijalta), yhtiö päättää avata uusia tiloja Pariisissa, nimeltään Boeing France.
2004: voimakkaan lentokoneiden tilausten kauden jälkeen (620 vuonna 1999 esimerkiksi), Boeing näkee merkittävän laskun tilausten ja siten lentokoneiden toimitusten määrässä. Tällöin se jää kilpailijansa, Airbusin, taakse. Se ohittaa tämän jälleen vuonna 2006 lähes 200 tilauksen lisäyksellä Boeingille.
2005: Boeing nostaa siipensä ja rekisteröi 1005 tilausta tänä vuonna. Suurimmaksi osaksi nämä ovat huippumalleja, kuten:

Boeing 737
Boeing 787
Boeing 777

Vuoden lopussa yhtiö rekisteröi ei vähempää kuin 1809 lentokoneen tilausta toimitettavaksi seuraavien seitsemän vuoden aikana.

2009: Boeing rekisteröi 28 %:n kasvun lentokoneiden toimituksissa verrattuna edelliseen vuoteen, yhteensä 481 kaupallista lentokonetta toimitettuna.
2010: Air France rekisteröi yhteensä 200 Boeing-lentokonetta laivastossaan.

Boeingin valmistajan historia viime vuosina

2011: useiden Kiinan tekemien lentokonesopimusten jälkeen tahti kiihtyy. Nyt on Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien vuoro, Emirates-lentoyhtiön kanssa, tilata lentokoneita. He pyytävät 50 Boeing 777:n tuotantoa, pitkän matkan lentokoneita, eli ””suuri lentokone””, 18 miljardin dollarin summalla. Lion Air, indonesialainen lentoyhtiö, tilaa pian sen jälkeen 230 Boeing 737, keskipitkän matkan lentokoneita 22 miljardin dollarin summalla.
2014: tämä vuosi merkitsee kaupallista ennätystä amerikkalaisen lentokoneyhtiön historiassa. Itse asiassa se rekisteröi 1432 tilausta ja toimittaa 723 laitetta.
2016: Air France saa:

ensimmäisen Boeing 787:n
70. Boeing 777 -laitteen täydennyksen laivastoonsa.

2017: Boeing tekee yhteistyötä Dassault Systèmesin kanssa. Yhdessä he allekirjoittavat miljardin dollarin arvoisen sopimuksen, joka kestää 30 vuotta. Dassault tarjoaa heille 3Dexperience-ohjelmistonsa. Tämä mahdollistaa Boeingille kattavan tutkimuksen ilmailun haasteista ja parantaa heidän lentokoneiden tuotantojärjestelmäänsä.
2019: kahden onnettomuuden jälkeen Boeing 737 Max:n kanssa, jotkut maat ja lentoyhtiöt keskeyttävät näiden lentokoneiden lentämisen. Jotkut, joilla on useita tällaisia laitteita laivastossaan, vaativat vahingonkorvauksia valmistajalta. Yhtiö toteuttaa tämän samalla kun se tarjoaa taloudellisia korvauksia näiden kahden onnettomuuden uhreille.
2020: Covid-19:n aiheuttama terve crisis vaikuttaa ilmailualaan erittäin voimakkaasti. Koronaviruskriisin seurauksena Boeingin on rajoitettava henkilöstöään. Ilmailuyhtiö vähentää yhä enemmän työpaikkoja ja siirtyy 130 000 työntekijään (160 000 ennen kriisiä). Samoin yhtiön liikevaihto on laskenut 12,8 miljardia dollaria verrattuna vuoteen 2019.
Samaan aikaan Boeing 737 Maxin lentokielto alkaa vähitellen purkautua.
2021: tämän vuoden tulos on 340 laitteen toimitus Boeingille, alhainen tulos yhtiölle.

Boeingin avainluvut
Tällä hetkellä Boeingin pääkonttori sijaitsee Chicagossa. Yhtiön toimitusjohtaja on Dave Calhoun. Boeingia kuvaavat myös seuraavat luvut:

150 000: se on työntekijöiden määrä, joita ilmailuteollisuuden jättiläinen työllistää.
65: se on maiden määrä, joissa lentokonevalmistaja on läsnä.
150: se on maiden määrä, joissa ilmailuyhtiö toimii. Sekä hallitusten että lentoyhtiöiden parissa.
340: se on lentokoneiden määrä, jotka Boeing on toimittanut koko vuoden 2021 aikana.

Boeingin toimet
Boeing on yksi maailman johtavista ilmailumarkkinoilla, avaruudessa sekä puolustuksessa ja turvallisuudessa. Se työskentelee sotilaslaitteiden, satelliittien ja helikoptereiden parissa. Lopuksi se on myös suuri asiantuntija siviili- ja yksityislentokoneiden rakentamisessa.
Tämä ilmailujätti panee sydämensä eri kansalais- ja ympäristötoimien toteuttamiseen.

Boeingin kansalaistoimet
Amerikkalainen lentokoneyhtiö on sitoutunut organisaatioihin ja yhdistyksiin, jotka erityisesti edistävät paikallisten yhteisöjen työllisyyttä. Se toteuttaa useita toimia tukemalla erilaisia ohjelmia, kuten nuorten lasten koulutuksen tukemista aina peruskouluun asti. Samoin Boeing sitoutuu edistämään kulttuuria ja taiteeseen pääsyä.
Lisäksi se tukee myös toimillaan terveyspalveluja sekä sosiaalisia palveluja niin sanotuille haavoittuville väestöryhmille.
Boeing sitoutuu myös kansalaisiin sitouttamaan heidät yhteiskunnan ajankohtaisiin keskusteluihin riippumatta siitä, mitä ne ovat.
Katsotaan myös Boeingin viimeisintä ympäristötoimintaa.

Boeingin ympäristötoimet
Ympäristönsuojelusta huolissaan Boeing työskentelee puhtaampien ja polttoainetehokkaampien lentokoneiden rakentamiseksi ja valmistamiseksi.
Samoin ilmailuteollisuus etsii ratkaisuja joidenkin resurssien kierrättämiseksi. Se kannustaa myös työntekijöitään työskentelemään kestävän kehityksen hyväksi vuoteen 2025 mennessä.
Boeing toteuttaa useita ympäristötoimia.
Ensinnäkin ilmailuyhtiö on kumppani kierrätysyhtiöiden kanssa Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Tämä auttaa välttämään hiilikuitujen kertymistä erityisesti kaatopaikoille.
Lisäksi Boeing käyttää pääasiassa uusiutuvista energialähteistä saatavaa sähköä tärkeimmillä tuotantopaikoillaan. Samoin lentokoneyhtiö mahdollistaa yhä enemmän biopolttoaineiden (SAF) käyttöä laitteissaan. Nämä ovat monia toimia, joita Boeing toteuttaa ympäristönsuojelun vuoksi ja vähentääkseen erityisesti kasvihuonekaasupäästöjä.

Boeing ja Ranska: pitkäaikainen kumppanuus:
Tämän hedelmällisen ja kestävän kumppanuuden alku:

Tämä juontaa vuoteen 1910, kun Louis Paulhan ja William Boeing tapaavat. T’oinen on ranskalainen ja toinen on ensimmäinen lentäjä. Toinen on amerikkalainen ja hämmästynyt maailmasta ilmailussa. Tämä toinen tulee yrittäjä ilmailun maailmassa .

Tänään Boeing, työllistää yli 35 000 henkilöä Ranskassa ja mahdollistaa Ranskan saavuttaa 6,3 miljardia dollaria vuonna 2017.

Boeing, ilmailujätti, tekee tiivistä yhteistyötä ranskalaisten yritysten kanssa 787 Dreamliner -mallin kehittämiseksi:
Amerikkalainen lentokoneyhtiö Boeing on ympäröinyt itsensä parhailla teknologisilla yrityksillä kehittääkseen 787 Dreamliner:ia. Useat suuret ranskalaiset toimijat ovat osallistuneet tämän teknologisen saavutuksen kehittämiseen.

Niiden joukossa ovat:

Dassault Systèmes, joka on tarjonnut suunnittelu- ja tuotantotyökalujaan 787 Dreamliner:lle
Latécoère, joka on valmistanut koneen ovet
Michelin, joka on toimittanut lentokoneen renkaat
Safran Landing System, joka on toimittanut laskuvarjot ja jarrujärjestelmän.
Thales, joka on suunnitellut litiumioniakut, navigointityökalut ja viihdejärjestelmät.

Boeing-ilmailuyhtiön lentokonesarja
Vuodesta 1916 lähtien Boeing on työskennellyt lukuisten uusien lentokoneiden luomiseksi ilmakuljetukseen tai ilmavoimiin.
Sekä sotilas-, siviili- että yksityislentokoneet on hyväksytty monien suurten lentoyhtiöiden toimesta. Erityisesti Boeing on varustanut laivaston:

Air Francelle
Corsairille
Air Australille
XL Airwaysille.

Tänään maailmassa on yli 12 000 kaupallista Boeing-lentokonetta.
Esittelemme nyt kaksi Boeing-ilmailuyhtiön pääasiallista lentokonetta. Alla löydät täydellisen luettelon Boeingin kaupallisista lentokoneista.

Boeing 747 – Kuva: Commons Wikimedia

Boeing 747:
Tämä lentokone on pitkämatkalentokone, joka kuljettaa erittäin suurta määrää matkustajia.

Itse asiassa se pystyy kuljettamaan jopa 450 henkilöä 13 450 km:n mantereiden välisellä matkalla. Se on yksi maailman tärkeimmistä suihkukonemalleista.

Ja se on pysynyt korkeimmalla sijalla suurimpien ja suurimman kapasiteetin omaavien lentokoneiden joukossa. Se menetti paikkansa A380:n tultua markkinoille 37 vuoden jälkeen.

Tätä lentokonemallia voidaan myös muokata rahtikoneeksi ilmakuljetusta varten.

Ensimmäisestä lennostaan vuonna 1969 tämä lentokonemalli on kuljettanut ei vähempää kuin 3,5 miljardia matkustajaa 77,8 miljardin kilometrin matkalla.
Lopuksi tämä laite on tunnistettavissa sen etuosan kuperuudesta, se on sen kaksikerroksisuus. Sitä kutsutaan joskus myös Jumbo Jetiksi. Sen markkinahinta on 250 miljoonaa euroa.

Boeing BBJ B737-7BC s/n 30327 N721UF kuvattuna LAS:ssa 25. kesäkuuta 2013

Boeing BBJ:
Boeing Business Jet, tai BBJ, on Boeing 737 -malli, mutta konfiguroitu liiketoiminta- ja luksuspalveluja varten. Itse asiassa, sen sijaan että siellä olisi satoja istuimia, BBJ:ssä voi matkustaa 20 henkilöä.

Sisustus on suunniteltu kuin luksushotelli. Eri tiloja on luotu, kuten:

huoneita
ruokasali
kylpyhuoneita
monimediahuone elokuvateatterilla
kokoustila, jossa on liitetyt laitteet.

BBJ on muokattavissa matkustajien vaatimusten mukaan ja lupaa luksuspalvelun ja -kokemuksen. Se on liiketoimintalento, jota voidaan verrata Embraerin Lineage 1000:een tai Airbusin A319:een. Tämän laitteen markkinahinta on 130 miljoonaa euroa.
Matkusta BOEING-lentokoneella AEROAFFAIRESin kanssa:
Tiedät nyt hieman enemmän Boeing-ilmailuyhtiöstä. AEROAFFAIRESilla voimme varata kaikenlaisia laitteita! Kaikkia pyyntöjä varten täytä verkkotarjous tai ota yhteyttä ilmailuasiantuntijoihimme 24/7 numerossa +33 (0)1 44 09 91 82.

  • Mikä on Boeingin ylellisin lentokone, joka on tarkoitettu yksityiselle tai liiketoiminta-aviolle?

    Maailman kallein ja ylellisin Boeing-lentokone on Brunein sulttaanin Boeing 747 – 430. Sen arvoksi on arvioitu 233 miljoonaa dollaria.

  • Mitkä ovat Boeingin yksityislentokoneet?

    Boeingin yksityislentokoneet, jotka on tarkoitettu luksusmatkoihin, ovat:
    – Boeing 737
    – Boeing 777 VIP
    – Boeing 787 VIP
    – Boeing 747-8 VIP

  • Mikä lentokone käytetään rahtiin tai kuormaan?

    Boeing on suunnitellut ja kehittänyt rahtikoneita lentorahtia ja rahtilentoja varten. Rahtilentoihin tai lentorahtiin voidaan käyttää:

    • Boeing 787
    • Boeing 747-8 rahti
    • Boeing 777
    • Boeing 767-300