Bombardier on kanadalainen ilmailuvalmistaja, jonka on perustanut Bombardier Group.
Bombardier tunnetaan tänään ilmailuvalmistajana, joka on erikoistunut yksityislentokoneiden valmistukseen ja lentokoneiden tuotantoon. Mutta näin ei aina ollut.
Tämä yritys on yksi lentokonesuunnittelun markkinajohtajista Airbusin, Boeingin, tai Embraerin kanssa.
Kerron lisää tämän ilmailuvalmistajan historiasta, joka on kehittynyt eri teollisuudenaloilla historian saatossa, sekä nykyisistä tehtävistä, joita yritys hoitaa.
Bombardier tänään:
Johtavia lukuja:
Bombardier on yksi maailman ilmailuteollisuuden johtajista. Tällä valmistajalla on 4 900 lentokonetta maailmanlaajuisessa laivastossaan ja 1 200 teknikkoa, jotka työskentelevät ympäri maailmaa Bombardierin lentokoneiden rakentamisen ja kunnossapidon parissa.
Amerikkalaisjätti on läsnä yli 12 maassa, ja sillä on vähintään 13 810 työntekijää vuonna 2021, jotka työskentelevät päivittäin tehokkaiden yksityislentokoneiden rakentamisessa.
Yksityislentokoneiden valmistaja, joka on sitoutunut vahvoihin arvoihin:
Lentokonesuunnittelija Bombardier on asettanut 5 vahvaa arvoa nykyisen toimitusjohtajan, Eric Martelin, saapumisen jälkeen vuonna 2020. Nämä arvot muodostavat yrityskulttuurin, joka keskittyy:
työntekijöihin ja asiakkaisiin
suorituskykyyn
erinomaisuuteen
tiimityöhön
aitouteen
Bombardier ympäristötoimista tietoinen
Kohti hiilidioksidipäästöjen vähentämistä!
Bombardier on osa GAMA:ta, suurten lentokonesuunnittelijoiden (General Aviation Manufacturers Association) ympäristökomiteaa.
Sen tavoite on selkeä: olla toimija ilmastonmuutoksen torjunnassa ja rajoittaa ilmailusta yleisesti aiheutuvia päästöjä.
Ja syystä, viidessä vuodessa se on puolittanut ei-uudistuvan kerosiinin kulutuksensa. Bombardier siirtyy yhä enemmän kestäviin polttoaineisiin.
Bombardier panostaa innovaatioihin yhä energiatehokkaammissa lentokoneissa. Yritys miettii monia elementtejä, kuten aerodynamiikkaa, mutta myös uusien moottoreiden kehittämistä.
Lisäksi, jotta Bombardier voisi edetä taistelussaan, se tukee monia projekteja, kuten metsien suojelua (esimerkiksi Meksikossa). Tavoitteena on taistella mahdollisimman paljon kasvihuonekaasupäästöjä vastaan.
Bombardierin historia: maansisäisen liikenteen alkuvaiheista sen nousuun
Bombardierin alkuvaiheet
1900-luvun alussa, vuonna 1907, tarkalleen ottaen, Valcourtissa (Quebec) syntyi Joseph-Armand Bombardier. Tämä kekseliäisyyden ja yrittäjyyden nero rakensi 15-vuotiaana ensimmäisen moottorikelkkansa. Hänen halunsa on selvä: helpottaa ihmisten liikkuvuutta sääolosuhteista riippumatta (tässä Kanadan lumisissa maisemissa). Ja hänen toiveensa toteutuu.
Vuonna 1937: hänen seitsemänpaikkainen moottorikelkkansa (B7) näki päivänvalon ja saavutti suuren kaupallisen menestyksen.
Vuonna 1959: menestyksensä myötä moottorikelkassa, hän lanseerasi tuona vuonna kuuluisan Ski-Doo-moottorikelkan.
Suunnanmuutos
1966: Laurent Beaudoinista tuleetoimitusjohtaja yrityksessä. Tämä aloittaa uuden aikakauden. Yritys haluaa monipuolistua ja kasvaa.
1969: Bombardier listautuu pörssiin (osakkeet noteerataan Montrealissa ja Torontossa).
1970-luku: Bombardier (Transport) aloittaa rautateiden ja liikkuvan kaluston valmistamisen, kuten henkilöautoja, mutta myös joukkoliikenteeseen, kuten metrovaunuja.
Bombardierin nousu
Vuodesta 1986, kun se osti Canadair-yrityksen, valmistaja Bombardier avaa vihdoin haaransailmailuteollisuudessa ja liiketoiminta-aviationissa.
Se omaksuu sitten ilmatilan ja kehittää ilmailuohjelmia lentoliikenteelle. Se ostaa myös pieniä vaikeuksissa olevia ilmailuyrityksiä, jotta ne voitaisiin kunnostaa ja voittoja voitaisiin kasvattaa. Aluksi yritys Short Brothers, sitten Learjet, mutta myös Havilland Canada.
Bombardier jatkaa uusien yritystensä töiden jatkuvuutta liiketoiminta-lentokoneilla. Se aloittaa sitten laajarunkoisten liiketoimintalentokoneiden (Challengerit) ja muiden lentokonesuunnitelmien sekä Bombardier 415 -amfibiolentokoneiden rakentamisen (metsäpalojen torjuntaan) vuonna 1994.
Viimein Bombardier keskittyy Learjetteihin (saman nimen kuin entinen yritys) ja liiketoimintalentokoneisiin nimeltä Global vuodesta 1993 alkaen.
Bombardierin ilmailu: sen tehtävät ilmailuteollisuudessa vuodesta 1989 nykypäivään
Entisten yritysten toiminnan palauttaminen
Vuodesta 1989, CJR-mallisto (Canadair Regional Jet) lanseerataan. Nämä ovat kaksimoottorisia lentokoneita, joissa on 50–100 paikkaa mallista riippuen. Nämä koneet ovat erikoistuneet alueellisiin lentoihin. Ne ovat nykyään suosituimpia reittikoneita tämän tyyppisille lennoille.
Lisäksi jotkut näistä CJR:istä muutetaan myöhemmin rahtikoneiksi tavaroiden kuljettamiseksi.
Sen jälkeen toinen merkittävä Bombardier-lentokonesarja syntyy: Learjet-lentokonesarja. 1990-luvun alusta lähtien he ovat uudistaneet ja parantaneet näitä kuuluisia yksityislentokoneita, jotta niistä tulisi suunnittelun helmiä. Alhaisen käyttökustannuksen lisäksi nämä liiketoimintalentokoneet tarjoavat laajempia parannuksia, kuten:
kabinin modernisointi
laitteen suorituskyvyn parantaminen.
Haasteet odottavat
Useita haasteita odottaa kanadalaisen valmistajan tiimejä.
Vuonna 1992, brittiläisen Havilland-valmistajan (joka kuuluu Boeing-ryhmään) hankinnan jälkeen, Bombardier aloittaa 50-paikkaisten kaksimoottoristen ja bi-turbopropellereiden lentokoneiden valmistamisen. Se on ainoa, joka keskittyy tämän tyyppisiin alueellisiin lentokoneisiin.
Vain vähän myöhemmin, uusi saavutus saavutetaan: Bombardier onnistuu merkittävästi vähentämään kaksiturbiinimoottorin melupäästöjä.
Tämä tuo sille nimen ””Q Series””; Q tarkoittaa ””quiet”” eli hiljaista.
C-sarjan jakso
C-sarja on kaupallisia lentokoneita, joiden luominen ilmoitettiin vuonna 2008. Nämä lentokoneet ovat muuttuneet nopeasti alan kehittyneimmiksi kaupallisiksi lentokoneiksi.
Muutaman vuoden tutkimuksen ja kehityksen jälkeen ensimmäinen C-sarja tekee ensilentonsa vuonna 2013. Useita lentokonesopimuksia odotetaan lentoyhtiöiltä. Esimerkiksi saksalainen Lufthansa tilaa noin kuusikymmentä lentokonetta (arvioitu hinta 2 miljardia dollaria).
Bombardier tekee yhteistyötä Airbusin kanssa jonkin ajan kuluttua, vuonna 2017, C-sarjan arvostuksen lisäämiseksi. Valitettavasti lentokonesuunnittelija Bombardierin on pakko vetäytyä projektista resurssien puutteen vuoksi.
Bombardierin elpyminen: kivulias tarina
Vaikka olisit voinut nähdä Bombardierin ilmailunäyttelyssä, yritys tulee olemaan vähemmän läsnä taivaalla.
Vuoteen 2020 mennessä ja viiden vuoden ajan kanadalainen yritys on ollut elpymissuunnitelmassa. Itse asiassa lentokonesuunnittelijan velat ovat kasaantuneet, ja yrityksen säilyttämiseksi ja tulevaisuuden turvaamiseksi on pakko vetäytyä joistakin projekteista ja unohtaa suurten tilausten toimitukset. Siksi, vaikka C-sarjan malli menestyi hyvin, Bombardier joutui luopumaan projektin jatkamisesta.
Samoin Bombardier Transport -liiketoiminta myytiin Alstomille helmikuussa 2020. Tämä mahdollistaa yrityksen merkittävän velan vähentämisen.
Vuonna 2020 teollisuuden toimitusjohtaja vaihtuu, ja Éric Martel ottaa yrityksen johdon. Bombardier keskittyy toimintaansa, kuten muutkin lentokonesuunnittelijat, vain liiketoimintalentokoneisiin.
Yksi aikakausi päättyy, toinen alkaa, ja se on jo tuonut mukanaan merkittäviä innovaatioita avaruusteollisuuteen.
Bombardierin strategiat ja toimet tänään
Bombardierin tavoitteena on olla maailman johtava teollisuus: sen suorituskyvyn, asiakkaille ja osakkeenomistajille tuoman arvon sekä operatiivisen erinomaisuuden kautta. Yhteenvetona, tavoitteemme on laajentaa tuotteidemme ja lahjakkaiden työntekijöidemme poikkeuksellisia suorituskykyjä koko yrityksessämme.Éric Martel, toimitusjohtaja ja Bombardierin puheenjohtaja.
Johtavia lukuja Bombardierin yksityislentokonesegmentistä
Vain alle kahden vuoden ajan Bombardier on päättänyt keskittyä yksinomaan liiketoiminta-ilmailuun.
Sinulla on varmasti mahdollisuus nähdä heidän lentokoneensa lentävän Pariisin kenttien yllä Bourget’n messuilla.
Haaste on onnistunut, kuten näistä luvuista voi nähdä.
142, se on se määrä yksityislentokoneita, jotka Bombardier on toimittanut vuonna 2020.
452 miljoonaa dollaria, se on suurin lentokonesopimus vuonna 2021, jossa on kymmenkunta lentokonetta toimitettavaksi.
Kolme liiketoimintalentokonesarjaa
Keskittyminen olennaiseen on se, mitä Bombardier haluaa ilmailuvarusteissaan. Ja syystä, että lähes 4 900 lentokonetta on käytössä, tämä valmistaja on kiistaton johtaja yksityislentokoneiden suunnittelussa, jonka maine on jo vakiintunut.
Ne toimivat useissa yksityislentokonesarjoissa: Learjet, Challenger ja Global.
Global-sarja tarjoaa suurimmat liiketoimintalentokoneet ilmailuryhmän laivastossa.
Global 7500 on itse asiassa suurin käytössä oleva lentokone, jolla on yksi suurimmista lentomatkoista. Useita tiloja samassa lentokoneessa, joten tunnet olosi rentoutuneeksi jopa pitkällä lennolla.
Challenger-lentokonesarja on Bombardierin myydyin lentokonesarja.
Nämä ovat innovaatioiden ja teknologioiden yhdistelmiä, kuten heidän uusin mallinsa, Challenger 3500. Tämä malli pitäisi nousta ilmaan vuonna 2022 ja sillä on uskomattomia ominaisuuksia.
Lopuksi Learjet 75 Liberty yhdistää matkustusmukavuuden samalla kun se täyttää alan tiukimmat turvallisuusstandardit ilmailuteollisuudessa. Tämä tekee siitä välttämättömän lentokoneen markkinoilla.
Bombardierin eri toimipisteet
Kun puhutaan toimitettavista lentokoneista, tarkoittaa se tietenkin teollisuuslaitoksia, joissa on korkea tuotantotahti.
Kanadalaisella yrityksellä on pääkonttori Montrealissa. Bombardierin eri lentokoneiden päätehtaat sijaitsevat Quebecissa. Niitä on yhteensä 4, joista 2 tärkeintä ovat:
Esimerkiksi tehdas, joka hoitaa lopullista kokoonpanoa C-sarjalle Mirabelissa, Quebecissa.
Saint-Laurent (Quebec) valmistaa joitakin liiketoimintalentokoneiden komponentteja.
Muita teollisuuslaitoksia täydentävät perhettä ja työskentelevät lentokoneen erityisosien, kuten siipien tai kuoren, parissa. Mutta myös ilmailukunnossapitoon tai asiakaspalveluun. Nämä toimipisteet ulottuvat kansainvälisesti yli kymmeneen maahan.
Me AEROAFFAIRES olemme iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä ja tarjota teille Bombardierin yksityislentokoneita. Lisätietoja ja varataksesi lentosi, täytä verkkotarjous tai ota meihin yhteyttä numeroon +33(0)1 44 09 91 82.