”Dassault Aviation on ranskalainen ilmailuvalmistaja. Tämä teollisuusryhmä perustettiin vuonna 1929. Sen perusti Marcel Dassault. Ilmailuteollisuudessa se on erikoistunut ilmasuhteisiin ja valmistaa erityisesti sotilaslentokoneita, mutta myös yksityislentokoneita yritysilmaliikenteeseen.
Kerroimme kaiken tämän ranskalaisen yrityksen historiasta ja saavutuksista: sen ensimmäisistä lentokoneista aina viimeisimpään Falcon 10X.
Dassault Aviation, tänään:
Johtotietoja:
Tänä päivänä, Dassault Aviation, jolla on liikevaihto 7,2 miljardia euroa vuonna 2021, työllistää 12 371 työntekijää. 75 % heistä työskentelee Ranskassa.
Ilmailuvalmistaja ilmoittaa 2 100 Falconia ja 1 000 taistelulentokonetta palveluksessa.
Yritys on mukana 2023 vuosittaisessa 100 sosiaalisesti vastuullisinta yritystä -listassa. (lähde Institut Statista)
Falcon-valmistaja sitoutunut:
Yritys on sitoutunut useilla tasoilla:
- Ilmasto- ja ympäristösitoumus: Dassault Aviation on osa OACI:n ympäristönsuojelukomiteaa (Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö). Tämän puitteissa he sitoutuvat työskentelemään hiilineutraaliuden puolesta vuoteen 2050 mennessä. Ilmailuvalmistaja sitoutuu käyttämään kestäviä polttoaineita (SAF). Dassault osallistuu myös Clean Sky -tutkimusohjelmaan löytääkseen vaihtoehtoja polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.
- Sosiaalinen: Lentokonevalmistaja edistää tasa-arvoa ja monimuotoisuutta. Yritys haluaa pitää työntekijänsä pettämättömän sosiaalisen mallin ansiosta.
Dassault Aviationin historia
Dassault Aviation on osa Dassault -konsernia (kuten Dassault-Systèmes tai Immobilière Dassault esimerkiksi). Sen perustaja, Marcel Dassault, syntyi nimellä Marcel Ferdinand Bloch. Pieni tarina, hän muutti sukunimensä ””Bloch”” muotoon ””Dassault”” vuonna 1949. Tämä nimi oli peräisin ””chardasso”” -koodista, jota käytti hänen veljensä, joka oli kenraali vastarintaliikkeessä. Lisäksi Dassault Aviation -yhtiö otti tämän nimen käyttöön vasta vuonna 1990 (sitä ennen se tunnettiin nimellä AMD-BA).
Dassaultin alkuvuodet vuodesta 1918
- 1918: Ensimmäisen maailmansodan päättyessä Marcel Dassault (jota vielä tuolloin kutsuttiin Blochiksi) perustaa SEA: n: Ilmailustudion yhtiö. Hän toimittaa 300 kaksipaikkaista (sotilaslentokoneita) Ranskan ilmailujoukoille.
- 1930: Tiimissä tapahtuu muutos, jolloin he yhdessä luovat uuden lentokonesarjan: sotilaslentokoneita Ranskan armeijalle:
- kolme moottoria omaava postilentokone
- raskas pommittaja
- kuljetuskone, joka on nelimoottorinen
- kertalentokone
Kaikki nämä lentokoneet nimetään MB, jota seuraa numero mallin mukaan.
- 1938: Ennen toisen maailmansodan myrskyjä Marcel Dassault perustaa uuden tehtaan Saint-Cloudiin Pariisin alueelle. Tämä on nykyään teollisuusryhmän päätutkimusosasto. Tehtaassa hän luo propelleja ja moottoreita.
Dassault Aviationin tarina jatkuu toisen maailmansodan jälkeen
- 1945: Tämä vuosi merkitsee uuden perustamisen ja laajentamisen päivää Marcel Dassaultin tehtaissa. Tehdas Boulognessa nimetään uudelleen ””Boulogne Avions Marcel Bloch”” ja tehdas Talencessa (Uusi-Akvitaine) nimetään samalla tavalla. Lopuksi hänen päätehtaansa Saint-Cloud ottaa saman nimimerkin käyttöön, merkkinä ilmailukonsernin yhtenäisyydestä.
- 1947: Uusia ilmailutilanteita syntyy, mukaan lukien Mystère-Étendardin perhe. Jotkut mallit viedään Israeliin ja Intiaan. Ne ovat ensimmäiset ranskalaiset vientitapahtumat ilmailualalla.
Tämä on myös se aika, jolloin Mystère II, lentokonevalmistajan luoma, tulee ensimmäiseksi lentokoneeksi, joka rikkoo äänenmuurin. Tämä herättää kiinnostusta, sillä Yhdysvallat (NATO:n kanssa tehdyn sopimuksen johdosta) tilaa yli 220 lentokonetta.
- Vuodet 1949-1952: uusia tehtaita avataan erityisesti Mérignaciin (Uusi-Akvitaine), mutta myös Villarocheen (Île-de-France).
- 1955: Marcel Dassault katsoo, että on hyvä keskittyä kaikkiin yrityksiinsä Saint-Cloudissa, jonka johtaja on Benno Claude Vallières.
- 1956: Mirage-lentokoneiden perhe alkaa pikku hiljaa muotoutua ja kasvattaa vientiään. Nämä lentokoneet ovat todellisia edistysaskelia ilmailu- ja insinööritieteessä. Mirage III saavuttaa äänennopeuden Mach 2.
Dassault Aviation tulee yritysilmaliikenteeseen
- 1960: Henkilökohtaisisten lentokoneiden toimitusten alku. Sotilaslentokoneissa hyödynnettyjen teknologioiden avulla Mystère-Falcon tulee markkinoille. Tämä on Dassaultin ensimmäinen kaksimoottorinen liiketalouskone. Se valloittaa nopeasti amerikkalaiset markkinat, sillä amerikanilaiset lentoyhtiöt kuten ””Pan Am”” kiirehtivät tilaamaan koneita.
- 1971: Bréguet Aviationin yrityksen hankinnan jälkeen Dassault laajentaa toimintaansa useisiin sotilaslentokonesuunnitelmiin, kuten:
- meripartio-lentokoneet
- Alpha Jetit (Ranskan Patrullin lentokoneet)
- taistelulentokoneet kuten Mirage 2000, joka hyötyy todellisten huipputeknologioiden kokoamisesta.
- 1974: Yhdysvaltojen Little Rockissa Arkansassa avautuu Dassault Falcon Jet -tehdas. Se on täysin omistettu Falcon-dynastian uudelleenkäytölle.
Yrityksen sukupolvi
- Huhtikuu 1986: Marcel Dassault kuolee ja jättää perijän Serge Dassaultin, poikansa, joka ottaa silloin yrityksensä johdettavakseen.
- 1987-1996: Kymmenen vuoden aikana, yhtiö Dassault joutuu valitettavasti sopeutumaan ja vähentämään työntekijöitä maailmanlaajuisen ilmailualan taantuman vuoksi. Näinä vuosina lähes 60 % työntekijöistä on joutunut poistumaan yrityksestä.
- 1993 ja 1995: vastaavasti Falcon 2000:n ja Falcon 900EX:n ensimmäiset lennot.
- 1999: Tärkeä vuosi, sillä Dassault Aviation, joka on erikoistunut sotilasilmailuun, näkee liikevaihtonsa nousevan 68 %:iin siviili-ilmailun alalla.
Tietokoneiden tulo Dassaultin lentokoneiden valmistamiseen
- 2000: Serge Dassault jättää toimitusjohtajan tehtävänsä, Charles Edelstenne seuraa häntä.
- 2000-2015 : Teknologinen kehitys tietojenkäsittelyn saapumisen myötä mahdollistaa valmistajalle mallintaa mallejaan suoraan virtuaalisesti. Tämä mahdollistaa tiimien samanaikaisen työn, mikä tarkoittaa merkittävää ajansäästöä ja lisää tehokkuutta. Tänä aikana (vuonna 2005) tri-moottorin Falcon 7X -prototyyppi valmistuu ja tulee käyttöön ilman muutoksia.
- 2013: Eric Trappieristä tulee uusi (ja nykyinen) Dassault Aviationin toimitusjohtaja.
- 2016: Dassault Falcon 8X tekee ensimmäisen lentonsa liiketoiminta-ilmailussa. Samanaikaisesti Rafale, taistelulentokone, viedään ja myydään kansainvälisesti. Lentokoneen ilmasotatilanteiden symbolina, 36 Rafalea on toimitettu ja niiden lasku tapahtuu Intiassa tänä vuonna.
- 2021: Falcon 6X nousee ensimmäistä kertaa (Falcon 5X:n hankkeen peruuttamisen jälkeen). Tämä vuosi tunnetaan myös 3,1 miljardin euron vaikuttavasta liikevaihdosta, saavutettu muun muassa useilla Rafale-sijoituksilla. Kesäkuussa 2021 Dassault Aviation esittelee Falcon 10X:n.
- 2025: Kuten yritys on ilmoittanut, vuonna 2025 odotetaan Falcon 10X:n saapuvan markkinoille.
Dassault Aviationin julkinen ilmestyminen
Ranskalaisten Dassault-lentokoneiden maine on hyvä, ja ne ovat jo tehneet monia julkisia esiintymisiä. Esimerkiksi 14. heinäkuuta avattuina ovat jo vuosien varrella esiintyneet:
- Dassault Mirage 2000
- Dassault Falcon 50
- Dassault Super-Etendard
- Dassault Rafale.
Ne nähdään kulkevan joka vuosi Champ Elysees -aukion ja Concorde-aukion välillä. (Joissakin vuosina tämä paraati tapahtui myös Invalides-aukion kautta Pariisista Concorde-aukioon, kuten vuonna 1913 tai 1930 esimerkiksi).
On syytä huomata, että Dassaultin ilmailukonserni toimii useilla aloilla ja teollisuudenaloilla. Se toimii sekä ilmailun alalla siviili- että sotilaspuolella mutta myös ilmakehässä.
Dassault Aviationin avaruusteollisuus
Ranskalainen yritys hoitaa vaiheissa avaruusajoneuvojen luontitoimintaa sekä pyroksenikartoitusta. Kolme luotua avaruusalusta palvelevat eri tarkoituksia.
Ensinnäkin, ne haluavat tutkia kuljetusmahdollisuuksia alhaiseen kiertorataan satelliitin laukaisemiseksi. Tämä erityisesti lentokonesiirrolla.
Muita puolia, kuten aerodynamiikka ja termodynamiikka tutkivat avaruusveneet, jotka ovat jo avaruudessa.
Pyrkimyksissään Dassault Aviation on todella ilmailuteollisuuden varustaja. Se valmistaa monia varaosia, samoin kuin järjestelmiä ja laitteita lentokoneille. Lisäksi, testivaiheiden jälkeen, näitä toteutuksia käytetään esimerkiksi satelliiteissa. Mutta, ne ovat myös laukaisijassa, kuten Vega tai Ariane, ja jopa laukaisija ulkopuolella Euroopassa.
Dassault Aviationin sotilasliiketoiminta
Rafale, kaksimoottorinen taistelulentokone
Sitoutunut kansalliseen puolustukseen ilmailuohjelmiensa avulla, lentokonevalmistaja on pitkään rakentanut emblemistämisentaistelulentokoneen: Rafale Dassault.
Tämä military jewel teki ensimmäisen toimeentulolentonsa vuonna 1986. Poikkeuksellinen tämä sotilaslentokone on monipuolinen ja voi suorittaa useita tehtäviä samanaikaisesti, kaikilla lennolla. Se kykenee, esimerkiksi, toteuttamaan puolustus- ja ilmasta-hyökkäys ja pinta-hyökkäys tehtäviä. Lentäjät eivät saa tehdä virheitä. Tämä on erityisen tärkeää, kun he nousevat lentotukialukselta, jonka kiitorata on hyvin lyhyt. Onneksi kone on varustettu hälytysjärjestelmillä.
Oikea ilmaiske turvattomasti tilanteessa, Rafale korostaa eloonjäämis- ja näkyvyysohjeitaan koko ajan. Se on varustettu, lisäksi automaation suojelu ja laaja aseistus, joka on välttämättömiä vaarallisilla alueilla. Tämä on Ranskan taistelulentokoneiden eliitti.
Lentokoneen sotilastoiminta on havaittavissa myös sen nopeudessa, sillä Rafale saavuttaa äänennopeuden 2223 km/h, mikä vastaa Mach 1.8:aa.
Dassault ja sen sotilaallisen tuen ohjelma
Tämä on missio, jonka ilmailuvalmistaja toteuttaa puolustussektorilla. Itse asiassa, se tarjoaa apua monilla alueilla, olipa kyseessä logistiikka tai tekniikka.
Tämän seurantatoiminta kattaa noin 1000 sotilaslentokonetta, jotka toimivat Ranskan ilmailujoukoissa sekä ulkomailla. Dassault sitoutuu tukemaan koneita niiden elinkaaren aikana, joka on enemmän tai vähemmän 40 vuotta. Yritys avustaa eri lentokonemalleja, jotka toimitettiin, kuten:
- Rafale
- Alpha Jetit (Ranskan Patrullin lentokoneet)
- eri Mirage-sarjan mallit
Neuron-ohjelma
Ranskalainen yritys hallitsee Neuron-ohjelmaa (nEUROn) vuodesta 2006.
Se on eurooppalainen ohjelma, jonka tarkoituksena on luoda sotilaslentokone, joka ei sisällä pilottia tai miehistöä. Sen ensimmäiset tavoitteet perustuvat pääasiassa innovaatiohaasteisiin ja teknologisiin.
Tällä hetkellä lentokonevalmistaja haluaa vahvistaa ilmailuteknologian, jota käytetään itsenäisen sotilaslentokoneen ohjaamiseen ja aktivointiin, ilman, että miehistöä on kyydissä.
Useita tavoitteita on jo saavutettu demonstraatiolentojen aikana. Muun muassa ilma-alus voi itsenäisesti arvioida uhkia, maassa ja ilmassa, sekä jäljittää, paikantaa jne…
Tämä projekti kehittyy ajan myötä ja pyrkii laajentamaan teknologisten taitojensa kenttää, jotta tämä itsenäinen lentokone olisi innovaatioiden kärjessä.
Monitehtäväiset Falconit
Niitä kutsutaan monitehtäväsiksi, koska ne voidaan jälleen käyttää sekä sotilasliikenteeseen, että siviilitoimintaan. Nämä lentokoneet omaavat pitkän toimintamatkan.
Tässä kategoriassa löydät:
- Falcon-Marine
- Falcon 2000MRA
- Falcon 900MPA
Nämä ilma-alukset omaavat laajat fuselaget. Mahdollisuudet eri mukautuksille ja sopeuttamiselle kaikentyyppisiin tehtäviin ovat siten optimaaliset. Chae laite mukautuu ja suorittaa eri tehtäviä kuten:
- valvonta
- sotilasvarusteiden kuljetus
- meritoiminta
- vetäminen
- terveydenhuollon evakuoinnit
Dassault Aviationin siviilitoiminta
Falcon-sarja
Kun kuulet nimen Falcon, olet todennäköisesti tietoinen siviililentokonesarjasta liiketoiminta-ilmailuun. Et löydä ainoatakaan matkustajalentokonetta Dassaultilta. Viimeiset 50 vuotta liiketoimintalentokoneiden tuottaminen on vastannut useisiin kriteereihin ja tarjoaa laajan valikoiman liikkumismahdollisuuksia. Tämä liiketoimintalentokonesarja on myös yksi johtajista suuressa tilauskäsittelyssä.
Johtavat luvut Dassault Falconista:
Suuri Falcon-sarja merkitsee laadun, turvallisuuden takaajaa, jonka maine on jo vahvistettu ilmailun markkinoilla. Nämä muutamat luvut todistavat sen:
- 2500: se on käytössä olevien Falcon-lentokoneiden määrä tänään.
- 80: tuo on maailmassa olevien maiden määrä, jotka omaavat Falcon-liiketoimintalentokoneen.
- 16 miljoonaa: nämä ovat kumulatiiviset lentotunnit 2500 Falconille (vertailuna, se kattaa lähes 8 kuukautta jatkuvaa lentoa jokaiselle koneelle!)
Kaikkien näiden laitteiden ylläpitämiseksi ei ole parempaa vaihtoehtoa kuin Falcon Dassault Service, yksi tärkeimmistä huoltopisteistä, jotka sijaitsevat Pariisissa Le Bourgetissa. Ei ole mitään parempaa kuin vierailla Bourgetin messuilla nähdäkseen sen omin silmin.
Eri Falcon-lentokoneiden yhteiset piirteet ja edut
Falcon-sarja omaa merkittävän edun, sillä se hyötyy aikaisemmista sotilaslentokoneista, joita Dassault työsti aiemmin.
Yksityislentokoneet, joissa on korkea innovaatioaste
Itse asiassa tämä tarkoittaa olennaisia kehityksiä teknologisessa innovaatiossa. Nämä kehitykset ovat erityisesti huomattavissa ohjaamon järjestelmissä ja ilmailun aerodynamiikassa sekä lentokoneiden suunnittelun laadun parantamisessa.
Dassault Falconit päästävät vähemmän CO²-päästöjä
Lisäksi huolehtimalla CO₂-päästöjen vähentämisestä kaikki liiketoimintalentokoneet Falcon sertifioivat kuluttavansa keskimäärin 30–50 % vähemmän kuin kilpailijat. Falcon Dassault on siis yksi vähiten saastuttavista lentokoneista (joissa on vähiten päästöjä) liiketoiminta-ilmailumarkkinoilla.
Falcon-yksityislentokoneilla on tunnistettava muotoilu ja mukavuus
Ei vain suorituskyvyn tasolla, vaan myös esteettisyydessä, toimivuudessa ja muotoilussa Falcon erottuu edukseen. Itse asiassa näiden yksityislentokoneiden kabinit tarjoavat huomattavaa ja erinomaisesti mukautettua mukavuutta.
Huomioimme Dassault Aviationin jatkuvan sopeutumisen tarjota ja uudistaa sisätilojaan, jotta se vastaisi vaativimpia tarpeita. Esimerkiksi, Falcon 8X: ää on suunniteltu ja muokattu viisi vuotta ensimmäisen käyttöönotton jälkeen.
Dassault Aviationin liiketoimintalennettavien laivasto
Kutsumme sinut tutustumaan tämän artikkelin lopussa lisätietoihin ja teknisiin yksityiskohtiin erilaisten Falcon-lentokoneiden suhteen. Mutta tässä on jo tilanne yhdestä Dassaultin liiketoimintalentokonesarjasta.
Falcon 900LX:
Falcon 900 -sarjaan kuuluva tämä kone on saavuttanut sertifikaatin vuonna 2010. Sen toimintamatka on korkeampi kuin edeltäjiensä, ja tämä liiketoimintalentokone voi yhdistää Moskovan ja New Yorkin tai Pekingin ja Pariisin.
Tämä tri-moottorinen kuljettaa 6 matkustajaa voittamattomassa kabiinimukavuudessa.
Kuva: Dassault Aviation
Falcon 2000 (mallit S ja XLS):
Ollessaan saaneet sertifikaatin vuonna 2013, nämä lentokoneet ovat osa johtajista kategoriassa “Super Midsize jets”.
Molemmat mallit voivat saada 8-12 matkustajaa, ja niillä on suoria reittejä, kuten Pariisi-Marrakechin esimerkiksi. Ne omaavat toimintamatkan noin 6000–7000 km.
Kuva: Dassault Aviation
Falcon 7X:
Käynnistetty vuonna 2005, tänä päivänä on jo yli 270 Falcon 7X: aa käytössä. Tällä liiketoimintalennokoneella on toimintamatka yli 11000 km, ja se voi kuljettaa jopa 14 matkustajaa pitkillä matkoilla.
Huipputason yksityislentokone, yhdistelmä nopeutta ja mukavuutta, kaikki on suunniteltu niin, että lentomatka on miellyttävä.
Kuva: Dassault Aviation
Falcon 8X:
Käynnistetty vuonna 2016, tämä on juuri saanut uudistuksia. Dassault Aviation vahvistaa siis haluansa sopeutua ja vastata asiakkaidensa tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Falcon 8X voi matkustaa pitkälle, jopa 12000 km:n matkaan. Siihen kuuluvat matkat Pariisista – Hongkongiin ilman välilaskua.
Kuva: Dassault Falcon
Falcon 6X:
Tämä Falcon-sarjan viimeinen lentokone tuli markkinoille vuonna 2021, jolloin se teki ensilentonsa.
Huipputeknologialla se on tullut ennennäkemättömäksi liiketoiminta-ilmailun viittaukseksi. Se tarjoaa edistyneitä versioita muun muassa ohjausjärjestelmissä. Samoin, se tarjoaa pitkän matkan mukavasti vedeten äänikapasiteetin 16 henkilöä.
Kuva: Dassault Aviation
Falcon 10X:
Tämä on ollut suunnitteilla saapuvaksi vuoteen 2025. Falcon 10X on monenlaisten ennennäkemättömien saavutusten lupaus. Tämä on liiketoiminta-ilmailun tilava ilmatila, tai toimintamatka lähes 14000 km, on se, mitä tämä yksityislentokone tulee toteuttamaan muutamassa vuodessa.
Kuva: Dassault Aviation
Dassault Falconin liiketoiminta-ilmailun tärkeimmät kysymykset ja arvot
Lähellä 17 000 yksityislentokonetta käytössä maailmassa tällä hetkellä, on tärkeä voida erottua. Ja onko näin Dassault tekee korostamalla arvoja, jotka liittyvät liiketoiminta-ilmailuun.
- Joustavuus: Matkustaa minne haluat, milloin haluat! Liiketoiminta-ilmailussa on kyettävä sopeutumaan kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin ja tarpeisiin.
- Aika säästö: tutkimusten mukaan keskimäärin säästää 2,5 tuntia aikaa yksityislennolla verrattuna kaupallisiin lentoihin. Tämä aikaväli on joskus jopa 5 tuntia. Aikakaudella, jolloin aika on raha, ei ole epäilystäkään siitä, että liiketoiminta-ilmailu on ratkaisu. Dassault pitää huolta siitä, että lentokoneet voidaan saada käyttöön mahdollisimman nopeasti.
- Optimaaliset työskentelyolosuhteet: miksi tarjota yhä kauniimpia, rauhallisempia ja kytketyimpiä kabinetteja? Koska ne ovat joskus todellisia työskentelypaikkoja. Kokouksen pitäminen yksityislentokoneessa? Se on täysin mahdollista. Ajan optimointi on yhteydessä matkustajien mukavuuden optimoimiseen. Siksi Dassault Aviation korottaa edelleen yksityislentokoneidensa sisustuksia (kuten juuri jälleen suunnitellussa Falcon 8X:ssä).
- Tuottavuusväline: kuten edellä mainittiin, liiketoiminta-ilmailussa aikaa säästyy. Kaikkien yksityislentokoneiden tuomaan teknologian ja mukavuuden ansiosta, ei ole epäilystäkään, että keskittyminen ja suorituskyky voivat olla mukana.
Aeroaffairesissa teemme kaikkemme löytääksemme sinulle sopivat liiketoimintalentokoneet. Jos haluat varata yksityislentosi Dassault Aviationin yksityislennolla, ota meihin yhteyttä +33 (0) 1 44 09 91 82 tai täytä online-lainattava lomake. Asiantuntijamme vastaavat pyyntösi.”