Dassault: lentokonevalmistaja

Falcon 8X au décollage

Dassault Aviation on ranskalainen ilmailuteollisuus. Tämä teollisuusryhmä perustettiin vuonna 1929. Sen perusti Marcel Dassault. Ilmailuteollisuudessa se on erikoistunut ilmatilaan ja valmistaa erityisesti militaarisia lentokoneita, mutta myös liiketalouskäyttöön tarkoitettuja yksityislentokoneita.

Kerroimme kaiken tämän ranskalaisen yrityksen historiasta ja saavutuksista: sen ensimmäisistä lentokoneista aina viimeisimpään Falcon 10X.
Dassault Aviation tänään:
Johtavia lukuja:
Tänään, Dassault Aviation, jonka liikevaihto oli 7,2 miljardia euroa vuonna 2021, työllistää 12 371 työntekijää. 75 % heistä työskentelee Ranskassa.

Ilmailuteollisuus ilmoittaa 2 100 Falconia ja 1 000 taistelulentokonetta käytössä.

Yritys on mukana vuoden 2023 100 sosiaalisesti vastuullisimman yrityksen luettelossa. (lähde Institut Statista)
Falconin sitoutunut valmistaja:
Yritys on sitoutunut useilla tasoilla:

Ilmasto- ja ympäristösitoumus: Dassault Aviation on osa OACI:n ympäristönsuojelukomiteaa (Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö). Tässä yhteydessä he sitoutuvat työskentelemään hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Ilmailuteollisuus sitoutuu käyttämään kestäviä polttoaineita (SAF). Dassault osallistuu myös Clean Sky -tutkimusohjelmaan löytääkseen vaihtoehtoja polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.
Sosiaalinen: lentokonevalmistaja edistää tasa-arvoa ja monimuotoisuutta. Yritys haluaa sitouttaa työntekijöitään houkuttelevan ja motivoivan sosiaalisen mallin avulla.

Dassault Aviationin historia
Dassault Aviation on osa Dassault-ryhmää (kuten Dassault-Systèmes tai Immobilière Dassault esimerkiksi). Sen perustaja, Marcel Dassault, syntyi nimellä Marcel Ferdinand Bloch. Pienenä yksityiskohtana hän muutti sukunimensä ””Bloch”” muotoon ””Dassault”” vuonna 1949. Tämä nimi oli peräisin hänen veljensä, vastarintageneraali, käyttämästä koodista ””chardasso””. Lisäksi Dassault Aviation -yhtiö otti tämän nimen käyttöön vasta vuonna 1990 (ennen sitä se tunnettiin nimellä AMD-BA).

Kuva: Dassault Aviation
Dassaultin alkuvuodet vuodesta 1918

1918: ensimmäisen maailmansodan päättyessä Marcel Dassault (joka oli vielä nimeltään Bloch tuolloin) perusti SEA:n: Ilmailututkimusyhtiön. He toimittivat 300 kaksipaikkaista (sotakoneita) Ranskan ilmavoimille.
1930: tiimissä tapahtui muutos, ja yhdessä he loivat uuden lentokonesarjan: taistelulentokoneita Ranskan armeijalle:

kolmimoottorinen postilento
raskas pommittaja
kuljetuslentokone, joka on nelimoottorinen,
yksipaikkainen hävittäjä

Kaikki nämä lentokoneet nimettiin MB, jota seurasi numero mallin mukaan.

1938: Ennen toisen maailmansodan myrskyjä Marcel Dassault perusti uuden tehtaan Saint-Cloudiin Pariisin alueelle. Tämä on nykyään teollisuusryhmän pääsuunnittelutoimisto. Tässä tehtaassa hän valmisti propelleja ja moottoreita.

Dassault Aviationin tarina jatkuu toisen maailmansodan jälkeen

1945: Tämä vuosi merkitsee uuden perustamisen ja Marcel Dassaultin tehtaiden laajentamisen alkua. Tehdas Boulognessa nimetään “Boulogne Avions Marcel Bloch” ja tehdas Talencessa (Uusi-Akvitania) saa saman nimen. Lopuksi hänen päätehtaansa Saint-Cloudissa omaksuu saman nimikkeen, mikä on merkki ilmailuryhmän yhtenäisyydestä.
1947: Uusia ilmailuinnovaatioita syntyy, mukaan lukien Mystère-Étendard -perhe. Joitakin malleja viedään Israeliin ja Intiaan. Nämä ovat ensimmäiset ranskalaiset vientitoimitukset ilmailualalla.

Tämä on myös se aika, jolloin Mystère II, lentokoneen valmistajan luoma, tulee ensimmäiseksi lentokoneeksi, joka ylittää äänennopeuden. Tämä herättää kiinnostusta, sillä Yhdysvallat (Naton sopimuksen myötä) tekee yli 220 lentokoneen tilauksen.

1949 ja 1952: uusia tehtaita avataan erityisesti Mérignacissa (Uusi-Akvitania), mutta myös Villarochessa (Île-de-France).
1955 : Marcel Dassault katsoo hyväksi keskittää kaikki yrityksensä Saint-Cloudin tehtaaseen, jonka johtajana toimii Benno Claude Vallières.
1956: Mirage-lentokonesarja alkaa vähitellen muodostua ja laajentaa vientiään. Nämä lentokoneet ovat todellisia edistysaskeleita ilmailussa ja insinööritieteessä. Mirage III saavuttaa äänennopeuden Mach 2.

Dassault Aviation astuu liiketoiminta-aviation markkinoille

1960: Tämä on siviililentokoneiden toimitusten alku. Sotilaslentokoneista kehitetty Mystère-Falcon saapuu markkinoille. Se on Dassaultin ensimmäinen kaksimoottorinen liiketalouskäyttöön tarkoitettu jet. Tämä tulee nopeasti valloittamaan Yhdysvaltain markkinat, sillä amerikkalaiset lentoyhtiöt, kuten “Pan Am”, kiirehtivät tilaamaan koneita.
1971: Bréguet Aviationin yritysoston jälkeen Dassault laajentaa toimintaansa useisiin sotilaslentokonesuunnitteluohjelmiin, kuten:

merivalvontalentokoneet
Alpha Jetit (Ranskan Patrouille -lentokoneet)
hävittäjät, kuten Mirage 2000, joka hyötyy huipputeknologian kokoonpanosta.

1974: Yhdysvalloissa, Little Rockissa Arkansasissa avataan Dassault Falcon Jet -tehdas. Tämä on täysin omistettu Falcon-liiketoimintakoneiden perheelle.

Yrityksen seuraaja

Huhtikuu 1986: Marcel Dassault kuolee ja jättää perijäksi Serge Dassaultin, poikansa, joka ottaa yrityksen johdon.
1987 – 1996: Kymmenen vuoden aikana ilmailualan maailmanlaajuisen taantuman vuoksi Dassaultin yrityksen on valitettavasti pakko uudelleenjärjestellä ja vähentää henkilöstöään. Näinä vuosina lähes 60 % työntekijöistä on joutunut jättämään yrityksen.
1993 ja 1995: vastaavasti Falcon 2000:n ja Falcon 900EX:n ensimmäiset lennot.
1999: Tärkeä päivämäärä, sillä Dassault Aviation, joka on erikoistunut sotilasaviation, näkee liikevaihtonsa nousevan 68 %:iin siviiliaviation alalla.

Kuva: Dassault Aviation – Rafale
Tietokoneiden saapuminen Dassaultin lentokoneiden valmistukseen

2000: Serge Dassault jättää toimitusjohtajan tehtävän, ja Charles Edelstenne ottaa hänen paikkansa.
2000 – 2015 : Teknologinen kehitys tietotekniikan saapumisen myötä mahdollistaa valmistajalle mallien mallintamisen suoraan virtuaalisesti. Tämä mahdollistaa tiimien samanaikaisen työn, mikä tuo merkittävää ajansäästöä ja lisää tuottavuutta. Tänä aikana (vuonna 2005) Falcon 7X:n prototyyppi valmistuu ja on heti käyttövalmis ilman muutoksia.
2013: Eric Trappierista tulee uusi (ja nykyinen) Dassault Aviationin toimitusjohtaja.
2016: Dassault Falcon 8X tekee ensimmäisen lentonsa liiketoiminta-aviation markkinoilla. Samanaikaisesti Rafale, hävittäjä, viedään ja myydään kansainvälisesti. Ilmahyökkäyksen symboli. 36 Rafalea on toimitettu, ja niiden laskeutuminen tapahtuu Intiassa sinä vuonna.
2021: Falcon 6X nousee ensimmäistä kertaa ilmaan (Falcon 5X -projektin peruuttamisen jälkeen). Tämä vuosi on myös merkittävä 3,1 miljardin euron liikevaihdolla, joka on erityisesti saavutettu useilla Rafale-tilauksilla. Kesäkuussa 2021 Dassault Aviation esittelee Falcon 10X:n.
2025: Kuten yritys on ilmoittanut, vuonna 2025 toivomme näkevämme markkinoilla Falcon 10X:n.

Dassault Aviationin julkinen esiintyminen
Ranskalaisilla Dassaultin lentokoneilla on hyvä maine, ja ne ovat jo tehneet monia julkisia esiintymisiä. Itse asiassa, 14. heinäkuuta pidettävissä paraateissa on vuosien varrella esiintynyt:

Dassault Mirage 2000
Dassault Falcon 50
Dassault Super-Etendard
Dassault Rafale.

Ne kulkevat vuosittain Champs Elyséesn ympyrästä Concorde-aukiolle. (Joidenkin vuosien ajan tämä paraati saattoi tapahtua myös Invalides-aukiolta Pariisista Concorde-aukiolle, kuten vuonna 1913 tai 1930 esimerkiksi).

Olette varmasti huomanneet, että Dassaultin ilmailuryhmä toimii useilla aloilla ja teollisuudenaloilla. Se harjoittaa sekä ilmailutoimintaa siviili- että sotilaspuolella, mutta myös avaruusteollisuudessa.
Dassault Aviationin avaruusteollisuus
Ranskalainen yritys hallinnoi sekä avaruusalusten kehittämistä että pyroteknisiä tehtäviä. Kolme luotua avaruusalusta palvelee eri tarkoituksia.

Ensinnäkin he haluavat tutkia kuljetusmahdollisuuksia, jotta voitaisiin laukaista satelliitti matalalle kiertoradalle. Tämä tapahtuu erityisesti lentokoneella tapahtuvan laukaisun avulla.

Muita näkökohtia, kuten aerodynamiikka ja termodynamiikka, tutkitaan jo avaruudessa olevilla aluksilla.

Pyroteknisten toimintojen osalta Dassault Aviation on todellinen ilmailuvarustaja. Se valmistaa monia varaosia sekä järjestelmiä ja laitteita lentokoneille. Lisäksi, kun testivaiheet on suoritettu, näitä toteutuksia käytetään esimerkiksi satelliiteissa. Mutta ne ovat myös laukaisijoissa, kuten Vega tai Ariane, ja jopa laukaisijoissa Euroopan ulkopuolella.

nEUROn, Rafale ja Falcon 8X. Kuva: Dassault Aviation
Dassault Aviationin sotilasaviation toiminta
Rafale, kaksimoottorinen taistelulentokone
Sitoutuneena kansalliseen puolustukseen näiden ilmailuohjelmien myötä lentokonevalmistaja on pitkään rakentanut kuuluisan hävittäjänsä: Rafale Dassault.

Tämä military aviationin helmi teki ensimmäisen operatiivisen lentonsa vuonna 1986. Poikkeuksellinen, tämä sotilaslentokone on monikäyttöinen ja voi suorittaa useita tehtäviä samanaikaisesti, kaikki lennon aikana. Se pystyy esimerkiksi suorittamaan puolustustehtäviä, samalla kun se tekee ilmatiedustelua ja pintahyökkäysmenettelyjä. Piloteilla ei ole varaa virheisiin. Tämä on tilanne, kun he nousevat lentotukialukselta, jonka kiitotie on hyvin lyhyt. Onneksi lentokoneessa on ejection-istuimia.

Todellinen taivaan poliisi konfliktitilanteissa, Rafale vahvistaa selviytymiskykyään ja huomaamattomuuttaan kaikissa olosuhteissa. Se on myös varustettu itsesuojatyökaluilla sekä laajalla valikoimalla aseita, jotka ovat välttämättömiä riskialueilla. Se on Ranskan hävittäjien eliitti.

Lopuksi tämän sotilaslentokoneen suorituskyky näkyy myös sen saavuttamassa äänennopeudessa. Maksiminopeus on 2223 km/h, eli Mach 1,8.
Dassault ja sen sotilastukitoiminta
Tämä on tehtävä, jota lentokonevalmistaja harjoittaa puolustussektorilla. Todellakin, se tarjoaa apua useilla alueilla, olipa kyseessä logistiikka tai teknologia.

He seuraavat toimintaansa noin 1000 sotilaslentokoneen osalta, jotka toimivat Ranskan ilmavoimissa, mutta myös ulkomailla. Dassault sitoutuu tukemaan koneita niiden käyttöiän aikana, joka on noin 40 vuotta. Yritys tukee erilaisia toimitettuja lentokoneita, kuten:

Rafale
Alpha Jetit (Ranskan Patrouille -lentokoneet)
erilaiset Mirage-malliston mallit

Kuva: Dassault Aviation
Neuron-ohjelma
Ranskalainen yritys hallinnoi vuodesta 2006 Neuron-ohjelmaa (nEUROn).

Tämä on eurooppalainen ohjelma, joka tähtää ilma-aluksen luomiseen, joka ei sisällä pilottia tai miehistöä. Sen ensimmäiset tavoitteet perustuvat pääasiassa innovaation ja teknologian haasteisiin.

Tällä hetkellä lentokonevalmistaja haluaa vahvistaa ilmailuteknologiaa, joka on otettu käyttöön ohjaamaan ja aktivoimaan itsenäistä sotilaslentokonetta, jossa ei ole ketään kyydissä.

Useita tavoitteita on jo saavutettu demonstraatiolentojen aikana. Muun muassa ilma-alus pystyy itsenäisesti arvioimaan uhkia sekä maassa että ilmassa, sekä paikantamaan, tunnistamaan jne.

Tämä projekti kehittyy ajan myötä ja pyrkii laajentamaan teknologisia osaamisalueitaan, jotta tämä itsenäinen sotilaslentokone olisi innovaatioiden eturintamassa.
Monitehtävä-Falconit
Niitä kutsutaan monitehtävä-Falconiksi, koska ne voidaan rekrytoida sekä sotilas- että siviilitehtäviin. Näillä lentokoneilla on pitkä toimintamatka.

Tässä kategoriassa löydät:

Falcon-Marine
Falcon 2000MRA
Falcon 900MPA

Nämä ilma-alukset ovat laajoja runkoja. Mahdollisuudet erilaisiin varusteluihin sekä sopeutuminen kaikkiin tehtävätyyppeihin tapahtuu siten optimaalisemmin. Chae laite sopeutuu ja suorittaa erilaisia tehtäviä, kuten:

valvontaa
sotilasmateriaalin kuljetusta
meritoimintaa
vetämistä
terveydenhuollon evakuointeja

Dassault Aviationin siviili-ilmailutoiminta
Falcon-perhe
Kun kuulet nimen Falcon, kohtaat varmasti siviililentokoneiden perheen liiketoiminta-aviation. Et löydä yhtään matkustajalentokonetta Dassaultilta. Viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana tämä liiketoiminta-lentokoneiden tuotanto vastaa moniin kriteereihin ja tarjoaa laajan valikoiman liikkumismahdollisuuksia. Tämä liiketoiminta-jetien perhe on myös yksi johtavista laajakaistaisista yksityislentokoneista.
Johtavia lukuja Dassault Falconista:
Suuri Falcon-perhe on sekä laadun ja turvallisuuden tae, jonka maine on jo vakiintunut ilmailumarkkinoilla. Nämä muutamat luvut todistavat sen:

2500: se on käytössä olevien Falcon-lentokoneiden määrä tänään.
80: edustaa maiden määrää maailmassa, joilla on Falcon liiketoiminta-jet.
16 miljoonaa: nämä ovat kumulatiivisia lentotunteja 2500 Falconille (tiedoksi, se vastaa lähes 8 kuukautta nonstop-lentoa jokaiselle jetille!)

Kaikkien näiden laitteiden ylläpitämiseksi ei ole parempaa kuin Falcon Dassault Service, yksi tärkeimmistä huoltokeskuksista, joka sijaitsee Pariisi Le Bourget. Ei ole parempaa tapaa nähdä se kuin vierailla Bourgetin messuilla omilla silmilläsi.
Erilaisten Falconien yhteiset piirteet ja edut
Falcon-perheellä on merkittävä etu, koska se hyötyy aikaisemmista sotilaslentokoneista, joita Dassault on valmistanut aiemmin.
Yksityislentokoneet, joissa on korkea teknologinen innovaatio
Tämä merkitsee merkittäviä edistysaskeleita teknologisessa innovaatiossa. Nämä kehitykset ovat erityisesti havaittavissa ohjaamossa olevissa järjestelmissä, mutta myös liiketoiminta-lentokoneiden aerodynamiikassa tai lentokokemuksen laadun parantamisessa.
Dassault Falconit tuottavat vähemmän CO²
Lisäksi, CO2-päästöjen vähentämiseksi kaikki liiketoiminta-jetit Falcon sertifioivat kuluttavansa keskimäärin 30-50 % vähemmän kuin kilpailijansa. Dassaultin Falconit ovat siis vähiten saastuttavia lentokoneita (joilla on vähiten CO2-päästöjä) liiketoiminta-aviation markkinoilla.
Falconin yksityislentokoneilla on tunnistettava muotoilu ja mukavuus
Suorituskyvyn lisäksi myös esteettisyydessä, toiminnallisuudessa ja muotoilussa Falcon erottuu joukosta. Itse asiassa näiden yksityislentokoneiden kabinit tarjoavat huomattavaa ja erinomaisuutta mukavuutta.

On huomattava, että Dassault Aviationin jatkuva sopeutuminen ja sisätilojen uudistaminen on tarkoitettu vastaamaan vaativimpia tarpeita. Esimerkiksi Falcon 8X:n kabinettia on suunniteltu ja uudistettu 5 vuotta ensimmäisen käyttöönoton jälkeen.
Dassault Aviationin liiketoiminta-jettilentokoneiden laivasto
Kutsumme sinut tutustumaan tämän artikkelin lopussa tarkempiin tietoihin ja teknisiin yksityiskohtiin Falcon-perheen eri lentokoneista. Mutta tässä on jo esittely Dassaultin liiketoiminta-jettilentokoneiden laivastosta.
Falcon 900LX :
Falcon 900 -sarjan mukaisesti tämä on sertifioitu vuonna 2010. Sen toimintamatka on suurempi kuin edeltäjillään, tämä liiketoiminta-jet voi yhdistää Moskovan ja New Yorkin tai Pekingin ja Pariisin.

Tämä kolmimoottorinen kuljettaa 6 matkustajaa erinomaisessa kabinettimukavuudessa.

Kuva: Dassault Aviation
Falcon 2000 (mallit S ja XLS) :
Sertifioitu vuonna 2013, nämä lentokoneet ovat johtavia “Super Midsize jets -kategorian edustajia.

Pystyy kuljettamaan 8-12 matkustajaa, nämä lentokoneet tekevät suoria lentoja, kuten Pariisi-Marrakechi. Niillä on toimintamatka noin 6000-7000 km.

Kuva: Dassault Aviation
Falcon 7X :
Käytössä vuodesta 2005, tällä hetkellä on yli 270 Falcon 7X:ää käytössä. Sen toimintamatka on yli 11000 km, tämä liiketoiminta-jet kuljettaa jopa 14 matkustajaa pitkillä matkoilla.

Huippuluokan yksityislentokone, joka yhdistää nopeuden ja mukavuuden, kaikki on suunniteltu, jotta matkasi olisi miellyttävä.

Kuva: Dassault Aviation
Falcon 8X :
Käytössä vuodesta 2016, tämä on juuri saanut uuden ilmeen kabinetissaan. Dassault Aviation vahvistaa siten haluaan sopeutua ja vastata asiakkaidensa odotuksiin. Falcon 8X voi matkustaa pitkän matkan lähes 12000 km. Se on Pariisi – Hongkong ilman välilaskuja.

Kuva: Dassault Falcon
Falcon 6X :
Falcon-perheen viimeisin lentokone saapui markkinoille vuonna 2021 ensimmäisellä lennollaan.

Huipputeknologian ansiosta se on tullut ennennäkemättömäksi viittaukseksi liiketoiminta-aviation alalla. Se tarjoaa edistyneitä versioita erityisesti lentokontrollista. Se tarjoaa myös pitkän matkan mukavuutta 16 henkilön kapasiteetilla.

Kuva: Dassault Aviation
Falcon 10X :
Tämä on ilmoitettu saapuvaksi vuonna 2025. Falcon 10X on monien ennennäkemättömien saavutusten lupaus. Se on liiketoiminta-aviationin tilavin kabinettimalli, ja toimintamatka on lähes 14000 km, mitä tämä yksityislentokone tulee saavuttamaan muutaman vuoden kuluttua.

Kuva: Dassault Aviation
Dassault Falconin liiketoiminta-aviationin päähaasteet ja arvot
Lähes 17 000 yksityislentokonetta on tällä hetkellä käytössä maailmassa, on tärkeää erottua joukosta. Ja juuri tätä Dassault tekee korostamalla arvoja, jotka ovat ominaisia liiketoiminta-aviationille.

Joustavuus: Matkustaa minne haluat, milloin haluat! Liiketoiminta-aviation on sopeutumista kaikenlaisiin tilanteisiin ja rajoituksiin.
Ajan säästö: tutkimusten mukaan keskimäärin 2,5 tuntia säästyy yksityislentokoneella matkustettaessa (verrattuna kaupallisiin lentoihin). Tämä ajansäästö voi joskus olla jopa 5 tuntia. Maailmassa, jossa aika on rahaa, ei ole epäilystäkään siitä, että liiketoiminta-aviation on ratkaisu. Dassault panostaa siihen, että nämä lentokoneet ovat käyttövalmiita mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Optimaalinen työympäristö: miksi tarjota niin tyylikkäitä, rauhallisia ja yhteydessä olevia kabinetteja? Koska ne ovat joskus todellisia työpaikkoja. Onko mahdollista pitää kokous yksityislentokoneessa? Se on täysin mahdollista. Ajan optimointi liittyy matkustajien mukavuuden optimointiin kabinetteissa. Siksi Dassault Aviation päivittää yksityislentokoneidensa sisätiloja (kuten äskettäin uudistettua Falcon 8X:ää).
Tuottavuustyökalu: kuten edellä mainittiin, liiketoiminta-aviationissa aika on arvokasta. Kaiken, mitä yksityislentokoneet tarjoavat teknologian ja mukavuuden osalta, ansiosta ei ole epäilystäkään siitä, että keskittyminen ja suorituskyky ovat taattu.

Me AEROAFFAIRES teemme kaikkemme valitaksemme sinulle sopivimmat liiketoiminta-jetit. Jos haluat varata yksityislentosi Dassault Aviationin yksityislentokoneessa, ota meihin yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82, tai täytä verkkotarjous. Ilmailuasiantuntijamme vastaavat pyyntöösi.

  • Mitkä ovat Dassault Aviationin suosituimmat liikennekoneet?

    Dassault Aviationin suosituimmat yksityislentokoneet ovat:

    • Falcon 2000
    • Falcon 900
    • Falcon 7X
  • Mikä on Dassault Aviationin uusin liikennelentokone?

    Falcon 10X on Dassault Aviationin viimeisin liikennelentokone. Se esiteltiin 6. toukokuuta 2021 EBACE-tapahtumassa. Se otetaan käyttöön vuonna 2025.

  • Mitä etuja Dassault Falcon -yksityislentokoneella on?

    Dassault Falcon -yksityislentokoneet, kuten Falcon 2000 tai Falcon 7X, ovat erittäin arvostettuja seuraavista syistä:
    – niiden suuri mukavuus: tilavat, mukavat ja ylelliset matkustamot
    – niiden suuri toimintamatka
    – niiden monipuolisuus
    – niiden alhaisempi polttoaineenkulutus