Dornier: lentokonevalmistaja

Dornier 328

Dornier on saksalainen ilmailuvalmistaja, jonka perusti ilmailuasiantuntija ja insinööri Claudius Dornier. Tämä ilmailuyhtiö perustettiin 1922, ensimmäisten ja toisten maailmansotien välisenä aikana, ja se suljettiin vuonna 2002. Se jätti jälkeensä kauniin tarinan ja saavutuksia ilmailun maailmassa. Dornier erottui erityisesti propellimoottorilla varustettujen lentokoneiden (turbo-propelleja, turbiinimoottoreita) valmistamisella. Näitä pääasiallisia lentokonemalleja ovat muun muassa Dornier 328 ja Dornier 228. Välitön nousu ja tutkimus tästä entisestä saksalaisesta yrityksestä, joka erikoistui ilmailuun.

Claudius Dornierin tarina, ilmailuvalmistaja Dornierin perustaja
Jokainen kaunis tarina alkaa päähenkilöstä. Hän on Claudius (tai Claude) Dornier. C.Dornier syntyi 14. toukokuuta 1884 Saksassa Kemptenin kaupungissa, Baijerin lounaisosassa. Hänen perheensä on ranskalaista alkuperää, tarkemmin sanottuna Arçonin kaupungista Bourgogne Franche-Comté -alueelta. C.Dornierin vanhemmat: Dauphin-Désiré Dornier ja Mathilde Buck, muuttivat Saksaan avioliittonsa jälkeen.
Toimitusjohtaja Claudius Dornier on aina ollut intohimoinen ilmailu ja ilmatieteen aloilla. Vuonna 1907 23-vuotias mies valmistui insinööriksi Münchenin teknillisestä yliopistosta. Hänellä on ranskalainen kansalaisuus vanhempiensa kautta, mutta hän on elänyt kokonaan Saksassa, ja C.Dornieristä tuli saksalainen vuonna 1913. Hän säilytti kuitenkin ranskalaisen kansalaisuutensa. Hän aloitti työskentelyn insinööri-alalla Karlsruhe kaupungissa. Menestyksekkään kokemuksensa jälkeen Zeppelin-ilmailuyhtiössä C.Dornier aloitti useita tutkimuksia. Hän tutki, hieman kuin rutiinitoimintoja, joidenkin kevyiden metallien suunnittelua ja kestävyyttä. Hänen tavoitteensa oli innovoida ilmailu- ja lentokonesuunnittelussa.
Vuonna 1922 luotiin Dornier Wal, vesitaso. Nimi Wal tulee saksan kielen sanasta valas ja viittaa näiden lentokoneiden ulkonäköön.
Hän valmisti myöhemmin propellimoottorilla varustettuja lentokonetyyppejä, joissa oli nerokas asennus. Tämä oli alku yhtiön lentokonesarjalle. C.Dornier suunnitteli järjestelmän, jossa oli propelleja sekä moottorin edessä että takana. Tämä tuottaa vetovoimaa eteenpäin ja työntövoimaa taaksepäin, mikä parantaa lentokoneiden käsiteltävyyttä. Tämä moottorointi tekee hänestä viittauksen tällä alalla.
C.Dornier teki uraa ilmailussa ja valmisti monia lentokoneita, materiaalien tutkimisesta niiden lopulliseen kokoonpanoon. Hän kuoli vuonna 1969 Sveitsissä. Hänellä oli neljä lasta, joista Peter Dornier jatkoi hänen työtään yrityksessä vuoteen 2002 (vuosi, joka merkitsee sekä P.Dornierin kuolemaa että Dornier-teollisuuden lopettamista).

Ilmailuvalmistaja Dornierin tarina
Dornierin valmistajan alkuvaiheet ensimmäisten ja toisten maailmansotien välillä
Kuten nähtiin perustaja Claudius Dornierin tarinassa, yhtiö perustettiin vuonna 1922 ensimmäisten ja toisten maailmansotien välisenä aikana. Sen ensimmäiset Dornier Wal -vesitasot rakennettiin aluksi Italiassa Marina di Pisa -lomakohteessa. Miksi Italia? Koska Dornierin oli kohdattava Versailles’n sopimuksen asettamat rajoitukset lentokoneiden valmistamisessa. Nämä vesitasot vietiin ympäri maailmaa.
Juuri ensimmäisten ja toisten maailmansotien välisenä aikana Dornier näki todella ilmailuyhtiönsä kasvun. Itse asiassa Dornierin lentokoneet tekivät ensimmäisen koelentonsa, erityisesti sen runkovesitasot, jotka olivat ihanteellisia ja erittäin käytettyjä sekä mantereidenvälisissä että erityisesti transatlanttisissa yhteyksissä. Itse asiassa juuri Dornier (Do) Wal ja sen seuraajat Do 18 ja Do 26 avasivat ensimmäiset linjat matkustajakuljetukselle, joka mahdollisti Atlantin valtameren ylittämisen. Samoin ennen toista maailmansotaa Dornier valmisti sen, mikä oli suurin lentokone ensimmäisten ja toisten maailmansotien välillä, Do X. Tämä lentokone oli varustettu vähintään 12 propellimoottorilla, jotka oli sijoitettu pareittain. Sitä kutsuttiin lentäväksi laivaksi. Claudius Dornier pyrki myöhemmin löytämään keinoja parantaa näiden lentokoneiden aerodynamiikkaa. Esimerkiksi Do 26 -mallissa on asennettu vetäytyvät kellukkeet lennon aikana, jotka avautuvat ennen laskeutumista, tai oikeastaan, vesilaskeutumista, koska nämä lentokoneet laskeutuvat veteen! Tämä edistysaskel parantaa näiden massiivisten lentokoneiden lentokäyttäytymistä.

Ilmailuvalmistaja Dornier toisen maailmansodan aikana
Toisen maailmansodan alussa Do 26- ja Do 18 -mallin lentokoneet varustettiin aseilla. Niitä käytettiin Saksan ilmavoimissa, Luftwaffessa, jo vuodesta 1939. Nämä vesitasot mahdollistivat tiedustelun erityisesti Pohjanmerellä. Do 24 -malli on trimotorinen lentokone, joka valmistettiin muutama vuosi ennen sodan alkua. Se teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1937. Saksan ilmavoimat tilasi vähintään 217 kappaletta. Tästä lentokonetypestä tuli yksi tärkeimmistä tuona aikana, ja se suoritti erityisesti meripelastustehtäviä. Sodan jälkeen Do 24 -malli liittyi Ranskan merivoimiin. Samoin Dornier toi markkinoille Do 17 -lentokoneen, jota kutsuttiin ””lentäväksi lyijykynäksi”” sen ohutrunkoisuuden vuoksi.
Sodan lopussa valmistettiin Dornier 335, joka teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1943. Se on kaksimoottorinen lentokone, jota pidettiin tuolloin nopeimpana luokassaan, nopeudella 765 km/h. Ja aikakauden uutuutena tämä lentokone oli varustettu ejection seat -istuimella.

Dornierin tarina sodan jälkeen
Sodan aikana ilmailujätti Dornier oli ilmailuteollisuus, joka valmisti lentokoneita sotaa varten, ja siten tuotti eräänlaista aseistusta. Saksassa sodan jälkeen toteutettiin denatsifikaatio, lentokonevalmistaja Dornier ei ollut syytettynä tästä, mutta hänen yrityksensä oli huonossa kunnossa. Hänen tehtaansa, joka sijaitsi Bodensee-järven lähellä, oli tuhoutunut. Dornier siirtyi Sveitsiin Zugin kaupunkiin. Itse asiassa Saksassa oli kiellettyä, sodan jälkeen, harjoittaa ilmailurakentamista. Samanaikaisesti Sveitsissä hän teetti laitteidensa kokoonpanon Espanjassa. Kun tämä kielto poistettiin, hän perusti jälleen tehtaan Lindauhun (Saksa).
Vasta vuonna 1956 Dornier nousi jaloilleen Do 27, Do 28 ja Do 31 -lentokoneiden peräkkäisellä valmistuksella.
Vuonna 1962, 78-vuotiaana, Claudius Dornier luovutti yrityksensä pojilleen ja vetäytyi tehtävistään. Dornier-yhtiö toimii edelleen ja kehittää myöhemmin potkurikoneen Dornier 228 sekä Dornier 328. Molemmat ovat lyhyen matkan lentokoneita.
Vuonna 1985 perheomisteinen ilmailuyhtiö Dornier ostettiin autovalmistaja Daimler Benzin toimesta. Sitten vuonna 1996 Dornier myytiin amerikkalaiselle ilmailuvalmistajalle Fairchildille. Tämä merkitsi Dornierin ja lentokoneiden valmistuksen taantumista, sillä yhtiöllä oli kunnianhimoa saada lentokoneensa laskeutumaan mantereidenvälisesti, mutta liian suurten kustannusten ja keskeneräisten projektien vuoksi, kuten lentokonetyypit, yhtiö meni konkurssiin vuonna 2002. Se sulki lopullisesti ovensa ja merkitsi ilmailuvalmistaja Dornierin tarinan loppua.

Ilmailuvalmistaja Dornierin tärkeimmät lentokoneet

Dornier 328 : Tämä lentokonemalli on kaksimoottorinen suihkukone, joka on erikoistunut alueelliseen liikenteeseen ja lyhyisiin yhteyksiin. Dornierilla ei ole pitkän matkan lentokoneita. Monien armeijalle valmistettujen lentokoneiden ja vesitasojen jälkeen Dornier halusi monipuolistaa tarjontaansa. Näin syntyi Dornier 328, alueellinen lentokone, jossa on 33 paikkaa matkustajille, plus miehistön jäsenet tilavassa ohjaamossa. Se teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1998 ja sai sertifikaatin seuraavana vuonna. Tällä hetkellä Dornier 328:sta on käytössä noin sata kappaletta. Se on malli, joka lähestyy eniten liiketoimintalentokonetta. Ohjaamon sisätila on 1,87 m, mikä mahdollistaa suurimman osan matkustajista tuntea olonsa mukavaksi eikä ahtaaksi koneessa. Tämä alueellinen lentokone tarjoaa täydelliset palvelut, mukaan lukien wc-tilat ja hyvin varustellun keittiön.

Dornier 228 : Valmistettu 1980-luvulta alkaen, Dornier 228 edeltää Dornier 328:aa. Se on alueellinen lentokone, joka pystyy kuljettamaan 16 matkustajaa, mutta myös suorittamaan rahtilentoja tavaroiden kuljetukseen. Kuten Do 328, tämä alueellinen lentokone on ihanteellinen ja kannattava lyhyille matkoille. Sen toimintamatka on 1800 km. Tämä lentokone on saanut kiitosta ja tunnustusta kestävyydestään ja tehokkuudestaan vaikeissa olosuhteissa. Lisäksi se pystyy laskeutumaan lyhyille ja joskus huonosti käytettäville kiitoteille. Tämä on ansainnut sille lempinimen ””ilma-auto””.

AEROAFFAIRESissa ilmailuasiantuntijamme ovat saatavilla 7 päivää viikossa ja 24 tuntia vuorokaudessa ja vastaavat kaikkiin vuokrauspyyntöihisi. Ota meihin yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82, tai täytä suoraan meidän verkkotarjous.