Dornier on saksalainen ilmailuvalmistaja, jonka perusti ilmailuasiantuntija ja insinööri Claudius Dornier. Tämä ilmailuyhtiö perustettiin kaksien sotien välissä vuonna 1922, ja se suljettiin vuonna 2002. Se jätti jälkeensä kauniin tarinan ja saavutuksia ilmailun maailmassa. Dornier erottui erityisesti propellimoottoristen lentokoneiden (turbiinimoottorit, suihkumoottorit) valmistamisella. Tärkeimmät lentokonesuunnitelmat ovat muun muassa Dornier 328 sekä Dornier 228. Välitön nousu ja tutkimus tästä entisestä saksalaisesta yrityksestä, joka erikoistui ilmailuun.
Claudius Dornierin tarina, ilmailuvalmistajan Dornierin perustaja
Jokainen kaunis tarina alkaa päähenkilöstä. Hän on Claudius (tai Claude) Dornier. C.Dornier syntyi 14. toukokuuta 1884 Saksassa Kemptenin kaupungissa, Baijerin lounaisosassa. Hänen perheensä on ranskalaista alkuperää, erityisesti Arçonin kaupungista Bourgogne Franche-Comté -alueelta. C.Dornierin vanhemmat, Dauphin-Désiré Dornier ja Mathilde Buck, asettuivat Saksaan avioliittonsa jälkeen.
Toimitusjohtaja Claudius Dornier on aina ollut intohimoinen ilmailu- ja ilmatieteiden alalla. Vuonna 1907 23-vuotias mies valmistui insinööriksi Münchenin teknillisestä yliopistosta Münchenissä. Hän oli ranskalaisena syntynyt vanhempiensa kautta, mutta oli elänyt kokonaan Saksassa, ja hänestä tuli saksalainen 1913. Hän säilytti silti ranskalaisen kansalaisuutensa. Hän aloitti työnsä insinöörialalla Karlsruhe-nimisessä kaupungissa. Menestyneen kokemuksensa jälkeen Zeppelin-ilmailuyhtiössä C.Dornier aloittaa useita tutkimuksia. Toisaalta hän tutkii, hieman kuin rutiinitehtävinä, tiettyjen kevyiden metallien suunnittelua ja kestävyyttä. Hänen tavoitteensa on innovoida ilmakehä- ja lentokonesuunnittelussa.
Vuosina 1922 luotiin Dornier Wal, vesitaso. Nimi Wal tulee saksankielisestä sanasta valas, ja se viittaa näiden lentokoneiden ulkonäköön.
Hän valmistaa myöhemmin propellimoottorisia lentokonetyppejä älykkäällä toteutuksella. Tämä on alku lentoyhtiön laivastolle. C.Dornier konfiguroi järjestelmän, jossa on propelleja sekä moottorin edessä että takana. Tämä luo eteenpäin vetävän voiman ja taakse työntävän voiman, mikä parantaa lentokoneiden hallittavuutta. Tämä moottorivaihtoehto teki hänestä alan viitteen.
C.Dornier tekee uraa ilmailualalla ja valmistaa monia lentokoneita materiaalien tutkimisesta niiden loppukoostumukseen. Hän kuoli vuonna 1969 Sveitsissä. Hänellä oli neljä lasta, joista Peter Dornier otti hänen paikkansa yrityksessä vuoteen 2002 asti (vuosi, joka merkitsee sekä P.Dornierin kuolemaa että Dornier-teollisuuden lopettamista).

Ilmailuvalmistaja Dornierin tarina
Dornierin valmistajan alkuvaiheet sodan välillä
Kuten nähty Claudius Dornierin tarinassa, yhtiö perustettiin 1922 sodan välillä. Sen ensimmäiset Dornier Wal -vesitaso valmistettiin aluksi Italiassa Marina di Pisan lomakeskuksessa. Miksi Italia? Koska Dornierin oli kohdattava Versaillen sopimuksen asettamat rajoitukset lentokoneiden valmistamisessa. Näitä vesitasoja vietiin ympäri maailmaa.
Kaksien maailmansotien välillä Dornierin ilmailuyhtiö näki todellisen nousun. Ensinnäkin Dornier-koneet suorittivat ensimmäisen kokeellisen lentonsa, erityisesti sen vaativat vesitasot, jotka olivat ihanteellisia ja erittäin käytettyjä sekä mantereiden välillä että erityisesti transatlanttisesti. Juuri Dornier (Do) Wal ja sen seuraajat Do 18 ja Do 26 avasivat ensimmäiset linjat matkustajakuljetuksia varten, mikä mahdollisti Atlantin valtameren ylittämisen. Samoin ennen toista maailmansotaa Dornier valmisteli sen aikakauden suurimman lentokoneen, Do X:n. Tämä lentokone oli varustettu 12 propellimoottorilla, jotka olivat kaksittain sijoitettuja. Tätä kutsuttiin myös lentäväksi alukseksi. Claudius Dornier pyrki sen jälkeen löytämään keinoja parantaa näiden lentokoneiden aerodynamiikkaa. Esimerkiksi mallissa Do 26 oli asennettuna vedettävät kellukkeet lennon aikana, jotka avattiin ennen laskeutumista, oikeastaan myös vesilaskua, sillä nämä lentokoneet laskeutuivat veteen! Tämä edistysaskel parantaa näiden suurten lentokoneiden hallintaa ilmassa.
Ilmailuvalmistaja Dornier toisen maailmansodan aikana
Toisen maailmansodan alussa Do 26 ja Do 18 -malliset lentokoneet varustettiin aseistuksilla. Niitä käytti saksalainen ilmavoimavävy Luftwaffe jo vuodesta 1939. Nämä vesitasot mahdollistivat tiedustelua erityisesti Pohjanmerellä. Do 24 -malli on kolmoismootteinen lentokone, joka valmistettiin muutama vuosi ennen sodan alkua. Se teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1937. Saksan ilmavoimat tilasi niitä vähintään 217 kappaletta. Tämä lentokonetyyppi nousi tärkeimpien joukkoon tuona aikana ja suoritti erityisesti meripelastustehtäviä. Sodan jälkeen Do 24:stä tuli osa Ranskan merivoimia. Samoin Dornier toi markkinoille Do 17 -lentokoneen, jota kutsuttiin ”lentäväksi lyijykynäksi” sen ohutrunko muotoilun vuoksi.
Sodan päätyttyä valmistui Dornier 335, joka teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1943. Se on kaksimoottorinen lentokone, jota tuolloin pidettiin luokkansa nopeimpana, nopeudella 765 km/h. Tämä lentokone oli varustettu myös poistumisistuimella, mikä oli aikansa uutuus.
Dornierin tarina sodan jälkeen
Sodan aikana Dornierin ilmailujätti oli ilmailuteollisuus, joka valmisti lentokoneita sotaa varten, ja siksi se tuotti jonkinlaista aseistusta. Saksassa sodan jälkeen toteutettiin denatsifikaatio, lentokonesuunnittelija Dornier ei joutunut oikeudelliseen vastuuseen tästä, mutta hänen yrityksensä oli huonossa kunnossa. Hänen tehdas, joka sijaitsi Bodensee-järven lähellä, oli tuhoutunut. Dornier siirtyi Sveitsiin Zugin kaupunkiin. Itse asiassa Saksassa oli kielletty ilmailurakentaminen hieman aikaa sodan jälkeen. Sveitsissä hänen tuotantonsa suoritettin samalla, kun hän valmisti lentokoneitaan Espanjassa. Kun tämä kielto purettiin, hän avasi jälleen tehtaan Lindauhun (Saksa).
vasta vuonna 1956 Dornier nousi lopultakin jaloilleen valmistamalla peräkkäin Do 27, Do 28 ja Do 31 -lentoja.
Vuonna 1962, 78-vuotiaana, Claudius Dornier luovutti yrityksensä pojanpojilleen ja vetäytyi tehtävistään. Dornier-yhtiö toimii edelleen ja kehittää myöhemmin propellilentoja, kuten Dornier 228 sekä Dornier 328. Molemmat ovat lyhyen matkan lentoja.
Vuonna 1985 Dornierin perheyritys ostettiin autovalmistaja Daimler Benzilta. Sitten vuonna 1996 Dornier myytiin amerikkalaiselle ilmailuvalmistajalle Fairchildille. Tämä oli Dornierin ja lentokoneiden valmistamisen taantuva vaihe. Yhtiöllä, jolla oli kunnianhimo laskeutua lentokoneineen mantereelta mantereelle, tulisi liian kustannuksia ja hankkeita, jotka olivat jääneet kesken, ja yritys meni konkurssiin vuonna 2002. Se sulki lopullisesti ovensa ja merkitsi ilmailuvalmistaja Dornierin tarinan päättymistä.
Tärkeimmät Dornierin ilmailuvalmistajat
- Dornier 328 : Tämä lentokone on kaksimoottorinen suihkulentokone, joka erikoistuu alueelliseen liikenteeseen ja lyhyisiin reitteihin. Dornierilla ei ole pitkän matkan lentoja. Monien armeijalle valmistettujen lentokoneiden ja vesitasojen jälkeen Dornier halusi monipuolistaa tarjontaansa. Näin syntyi Dornier 328, joka on alueellinen lentokone, jossa on 33 paikkaa matkustajille, eikä siinä ole miehistöjä tilavassa kopissa. Se teki ensimmäisen lentonsa vuonna 1998, ja sen jälkeen se sertifioitiin seuraavana vuonna. Tällä hetkellä Dornier 328:sta on käytössä noin sata kappaletta. tämä malli on lähinnä yksityislentokone.

- Dornier 228: Valmistettiin 1980-luvulta lähtien, Dornier 228 ennakoi Dornier 328:aa. Se on alueellinen lentokone, joka pystyy kuljettamaan 16 matkustajaa, mutta myös tekemään rahtilentoja tavarankuljetukseen. Kuten Do 328, tämä alueellinen lentokone on ihanteellinen ja kannattava lyhyille reiteille. Sen toimintamatka on 1800 km. Tämä lentokone on saanut kiitosta ja tunnustusta kestävyydestään ja kyvystään lentää vaikeissa olosuhteissa. Lisäksi sillä on kyky laskeutua lyhyille ja joskus huonosti käytettäville kiitoteille, mistä syystä sitä kutsutaan myös ”ilma-aukoksi”.
Dornier 228 – Kuva: Commons Wikimedia
AEROAFFAIRES-yhtiössä meidän yksityislentojen asiantuntijamme ovat saatavilla joka päivä, 24 tuntia vuorokaudessa ja vastaavat kaikkiin vuokrauspyyntöihisi. Ota yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82 tai täytä suoraan meidän verkkosivuston tarjous.