AEROAFFAIRES on oma COVID-19-rokotteiden lentorahtia varten perustettu osasto.
Pandemian torjumiseksi olemme käynnistäneet ympäri maailmaa kumppanuuksia, joiden tarkoituksena on koota yhteen tarvittavat resurssit ja täyttää kylmäketjun rajoitukset rokotteiden ja lääkevalmisteiden kansainvälisessä kuljetuksessa. Pyrimme yhdistämään kaikki mahdolliset resurssit ja ponnistelut, jotta voimme varmistaa rokotteen jakelun ja logistiikan kaikkialla maailmassa.
Rahtikoneen vuokraaminen COVID-19-rokotteiden kuljettamista varten
Tämänhetkinen terveyskriisi pakottaa lentoyhtiöt ja lentoyhtiöt pohtimaan logistista kapasiteettiaan rokotelentoja varten, jotta maiden rokotuspolitiikat voidaan täyttää. Rokotteiden toimitus ja tarjonta ovat haasteita, joihin on vastattava. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) mukaan COVID-19-rokotteen kuljettaminen edellyttäisi vähintään 1 000 Boeing 747 -lentokoneen käyttöä. Nyt kun Yhdysvallat on jo tilannut noin 100 miljoonaa annosta Covid-rokotetta ja Euroopan unioni vaatii 200 miljoonan annoksen toimittamista, lentoliikenteeseen liittyvät logistiikkakysymykset kulkevat käsi kädessä suurelle yleisölle suunnattujen rokotusohjelmien kanssa. Koska terveyskriisi vaikuttaa koko maapalloon, rokotteet on kuljetettava mahdollisimman nopeasti ja kaikkialle. Rokotteen tuottaminen on välttämätöntä, mutta siviili-ilmailun on myös pystyttävä järjestämään tehokas lentoverkko sen jakelua varten.

Ilmailu ja COVID-19-rokotteen kuljetus
Syyskuussa 2020 IATA varoitti ilmailumaailmaa tarpeesta osallistua COVID-19-rokotteen kuljetukseen rokotusohjelmien varmistamiseksi. Ilmailu on nimetty lentorahtisektorilla planetaarisen tärkeäksi tehtäväksi, ja se on jo useiden kuukausien ajan valmistautunut ottamaan vastaan haasteen, joka voisi vihdoin tehdä lopun epidemiasta. Rokotteiden tuottaminen vie aikaa, joten oli välttämätöntä ajatella eteenpäin ja pakottaa ilmailumaailma pohtimaan erityisiä logistisia ratkaisuja.
Terveyskriisin alusta lähtien lentoyhtiöiden on todellakin täytynyt keksiä itsensä uudelleen käyttämällä matkustajakoneita rahtilentoihin, vaikka nämä koneet eivät välttämättä sovellu tällaisiin tehtäviin. Sama pätee lääkkeiden, kuten rokotteiden, kuljetukseen, sillä ne edellyttävät tarkkoja varotoimia, standardeja ja siirto-olosuhteita. Rokote on luonteeltaan sellainen, että se on kuljetettava nopeasti sinne, missä sitä tarvitaan. Rahtikoneet näyttäisivät siksi olevan lentokoneet, jotka soveltuvat parhaiten tähän erityistarpeeseen.
Air Francen esimerkki
Ranskalainen lentoyhtiö ryhtyi kuljettamaan naamareita ja muita lääkinnällisiä tarvikkeita ensimmäisen eristämisjakson aikana ja suoritti noin 135 rahtilentoa, mutta nyt se on ottanut rokotteiden kuljetuksen vastuulleen. Air France on päättänyt mobilisoida laivastonsa kuljettamaan rokotteita COVID-19:tä vastaan. Lentoyhtiöllä on 2 rahtikonetta, joista kumpikin pystyy kuljettamaan 1 miljoonaa annosta. Tilanteen kiireellisyyden vuoksi Air France on muiden lentoyhtiöiden tavoin muuttamassa joitakin lentokoneitaan rahtikoneiksi. Rahtikoneiden lisäksi noin sata kaukoliikennelentokonetta on otettu käyttöön rokotteen kuljettamista varten. Kukin näistä koneista voi kuljettaa noin 400 000 annosta päivässä. Lisäksi suurin osa Air Francen rahtikeskuksen Roissyn halleista on otettu käyttöön, jotta rokotteen siirtämiseen liittyvä logistiikka olisi optimaalinen. Osa halleista on valtavia kylmähuoneita, joilla varmistetaan, että rokotteen asianmukaiseen pakkaamiseen tarvittava kylmäketju ei katkea ennen kuin rokote on annettu. Tätä logistista haastetta valvotaan myös lentokoneen ruumassa. Air France-KLM:n erikoistuotteiden kehitysjohtaja Béatrice Delpuech selitti Ouest-France-lehden haastattelussa 25. marraskuuta 2020, että lentokoneet on varustettu erikoiskontteilla Pfizerin ja BioNTechin valmistamien rokotteiden kuljettamista varten. Nämä rokotteet on säilytettävä noin -80 asteen lämpötilassa. Air France käyttää säiliöihin asennettuja merkkiaineita, joiden avulla pakkauksia voidaan seurata etänä ja muuttaa lämpötilaa tarpeen mukaan.

Lääketieteellisen rahtauksen haasteet: millaiset ovat rokotteiden kuljetusehdot?
Terveysviranomaiset edellyttävät, että rokotteet kuljetetaan parhaissa mahdollisissa olosuhteissa, jotta vältetään ei-toivotut vaikutukset, kuten tuotteen pilaantuminen. AEROAFFAIRES täyttää kaikki nämä edellytykset rokotteiden ja lääkkeiden kuljetukselle.
Missä lämpötilassa rokote kulkee?
Jotkin lääkevalmisteet, kuten rokotteet, vaativat jatkuvaa lämpötilan valvontaa kuljetuksen aikana. Näitä tuotteita kutsutaan lämpöherkiksi. Miksi rokotteiden kylmäketju on välttämätön? Terveydenhuollon ammattilaisten mukaan sillä varmistetaan, että rokotteen laatu ei muutu valmistuksen ja antamisen välillä. Rokotteet on kuljetettava tietyillä WHO:n suosittelemilla lämpötila-alueilla.
Missä lämpötiloissa rokotteet on säilytettävä? Useimmat rokotteet on säilytettävä 2-8 celsiusasteen lämpötilassa, kun taas toiset rokotteet on pakastettava. Siksi jokaiselle rokotteelle on olemassa rahtikone, joka täyttää asianmukaiset olosuhteet sen asianmukaista kuljettamista varten. Ilmastoidut rahtiruumat ja kylmäkontit ovat välttämättömiä rokotteiden kylmäketjun ylläpitämiseksi koko lennon ajan.
- Mitkä ovat positiivisen lämpötilan rokotteiden olosuhteet?
Useimmat rokotteet on kuljetettava 2-8 celsiusasteen lämpötilassa. Jotta ne pysyisivät oikeassa lämpötilassa, ne tarvitsevat :
-passiivisia jäähdytysratkaisuja ;
-ilmastoitua säilytystilaa.
- Mitä ehtoja sovelletaan rokotteisiin, jotka on pakastettava?
Pakastetut rokotteet edellyttävät erityyppistä pakkausta, jotta niiden laatu ja teho eivät muuttuisi. Tämän saavuttamiseksi nämä rokotteet tarvitsevat :
-kuivajääsäiliöt ;
-aktiivisia elektronisia lämpötilanvalvontajärjestelmiä (merkkiaineita).
Ovatko rokotteet herkkiä valolle?
Rokotteet menettävät tehoaan, jos ne altistuvat auringonvalolle tai jopa keinovalolle. Heikentymisen estämiseksi on olemassa erilaisia keinoja näiden tuotteiden suojaamiseksi, kuten ylipakkaaminen tai pakkauksen pimentäminen.
Rokotteen kuljettaminen: nopeus on valttia
Koska kuljetusaika todennäköisesti vaikuttaa rokotteiden laatuun, on ymmärrettävää, että usein suositaan lentorahtia. Merikuljetus on sitä vastoin hitaampaa ja soveltuu paremmin lääkinnällisten laitteiden kuljetukseen. Yksi COVID-19-rokotteen kuljetuksen suurimmista haasteista onkin sen luonteen edellyttämä nopeus. Sen lisäksi, että se on jaettava nopeasti, se on jaettava kaikkialle. Tämä edellyttää myös logistiikkaa, joka ei ole tehokasta kaikissa maailman maissa. Kaikilla lentoasemilla ei ole rahtitiloja, tarvittavia kylmähuoneita tai niihin ei ole helppo päästä.
Erittäin turvallinen rokote
Tiettyjen rokotteiden, kuten COVID-19-rokotteen, kysyntä on niin suurta, että näitä tuotteita on käsiteltävä äärimmäisen huolellisesti. Ei ole harvinaista, että markkinoille tulee väärennettyjä rokotteita tai että tavaroita varastetaan rahtauksen aikana. Sen vuoksi on välttämätöntä järjestää luotettavat ja vankat turvarakenteet lentokoneisiin ja myös itse lentoasemille.
COVID-19-rokotteiden kansainvälinen lähetys
Mihin tahansa tarvitsetkin rokotteitasi kuljetettavaksi, tiimimme ovat sitoutuneet etsimään sinulle tarpeitasi vastaavan lentokoneen ja avustamaan sinua toimituksessa parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. Kansainvälisen lentokonekannan ansiosta voimme kuljettaa rokotteita kaikkialle maailmaan.
Minkä tyyppisiä lentokoneita AEROAFFAIRES voi tarjota COVID-19-rokotteiden kuljetukseen?
AEROAFFAIRESilla on 5 rahtilentokoneluokkaa rokotteiden rahtitarpeidenne hoitamiseen:
- Luokka turbopropulseur
Potkurikone, joka sopii lyhyille ja keskipitkille matkoille. Lastikapasiteetti: 300 kg-3 tonnia.
Esimerkkejä:
-nopeus: 400 km/h
-kantama: 1740 km
-nopeus: 500 km/h
-kantama: 1600 km
-nopeus: 500 km/h
-kantama: 2 500 km

- Luokka syöttölaite
Keskipitkien matkojen rahtilentokone. Lastikapasiteetti: 10-30 tonnia. Pääsee pienille alueellisille lentoasemille.
Esimerkkejä:
Boeing 737-100
-nopeus: 900 km/h
-kantama: 3400 km
British aerospace BAE 146
-nopeus: 894 km/h
-kantama: 2909 km
- Luokka alueellinen-rahtialus
Entinen rahtikoneeksi muutettu matkustajakone, jonka tunnistaa yhdestä käytävästä. Ihanteellinen keskipitkän matkan lennoille. Rahtikapasiteetti: 25-65 tonnia.
Esimerkkejä:
-nopeus: 968 km/h
-toimintasäde: 6300 km
- Pitkän matkan rahtialusluokka
Entinen matkustajakone, joka on muutettu myös rahtikoneeksi. Suurempi rahtikapasiteetti kuin alueellinen rahtikone: 50-70 tonnia. Ihanteellinen rokotteiden kuljettamiseen pitkillä matkoilla.
Esimerkkejä:
-nopeus: 870 km/h
-kantama: 7890 km/h
Airbus A310
-nopeus: 901 km/h
-toimintasäde: 8050 km
- Laajarahtiluokka
Suurin rahtilentokoneiden luokka, ihanteellinen pitkille ja erittäin pitkille matkoille. Ainoa haittapuoli on se, että kaikki lentoasemat eivät voi ottaa sitä vastaan. Rahtikapasiteetti: 70-110 tonnia.
Esimerkkejä:
Airbus A300-600ST Beluga
-nopeus: 700km/h
-kantama: 5000 km
B747F
-nopeus: 920 km/h
-toimintasäde: 9800 km
Boeing MD-11F
-nopeus: 954 km/h
-toimintasäde: 12 270 km
Kansanterveys ja rokotukset Ranskassa
Joulukuun 27. päivästä lähtien Ranskassa on ollut mahdollista ottaa rokotus Pfizer BioNTech -rokotteella. Kampanja on alkanut, ja ensimmäiset rokotettavat ovat laitoksissa asuvia vanhuksia ja terveydenhuollon ammattilaisia, jotka ovat suurimmassa vaarassa. Tämän jälkeen rokotetaan kaikkein haavoittuvimmat ihmiset, mutta tällä hetkellä hallitus tai terveysministeriö ei ole asettanut pakollista rokotusvelvoitetta. Rokotusaikataulu olisi mukautettava Ranskan saamien annosten mukaan. Tärkeää tietää: rokote on kaikille ilmainen.
Lennätkö osoitteessa AEROAFFAIRES?
Haluaisitko tarjouksen un voyage en toute sécurité ja AEROAFFAIRES? Voimme mukautua tarpeisiisi osoitteessa exigences sanitaires. Älä epäröi ottaa yhteyttä numeroon +33 1 44 09 91 82, asiantuntijamme ovat käytettävissäsi.